Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Transaktioner

Ryktet om köpcentrumdöden

Publicerad: 13 November 2013, 15:30

Fredrik Kolterjahn

“En av de absolut vanligast förekommande frågorna är: Är detaljhandeln (framförallt köpcentrumhandeln) överetablerad?”


Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 5, 2013

I rollen som senior konsult på HUI Research ingår en hel del kontakter med media i olika sammanhang. Genom åren har det blivit flera hundra intervjuer och reportage i radio, tv och tidningar om olika frågeställningar, men en av de absolut vanligast förekommande frågorna är sannolikt: Är detaljhandeln (och framförallt köpcentrumhandeln) överetablerad?

Frågan uttrycks dock vanligen som ”Nu finns det väl ändå inte plats för mer handel/fler köpcentrum?” och är alltså till viss del redan en etablerad sanning som vi förväntas bekräfta på ett eller annat sätt. Problemet med frågan är att den inte är så enkel att besvara på ett kortfattat sätt och att det nästan alltid ”beror på” en massa olika faktorer.

Först går det att konstatera att begreppet ”överetablering” är svårt, för var går gränsen mellan stark konkurrens, utveckling och överetablering? Vi kan för enkelhetens skull ta ett exempel från verkligheten. HUI genomför årligen ett stort antal så kallade konsekvensanalyser i kommuner runt om i landet. Frågan handlar vanligen om att en kommun har fått en förfrågan från en dagligvaruaktör som vill öppna en ny butik på orten. Många kommuner, dock inte tillräckligt många, har en handelspolicy som fungerar som ett styrdokument för hur kommunen ska agera i samband med liknande frågeställningar. Ofta beställs en konsekvensanalys för att a) undersöka om det finns utrymme för ytterligare en butik på marknaden och b) undersöka vilka konsekvenser en ny butik kan få på den redan befintliga handeln om den skulle etableras. Det är inte ovanligt att resultatet av en sådan analys blir att det finns utrymme för en ny butik, men att detta kommer att innebära omfördelningseffekter för den befintliga handeln, alltså att befintliga butiker kommer att tappa omsättning till den nya butiken. I vissa fall kan dessa effekter på sikt bli så stora att en befintlig butik tvingas stänga.

Är det då så att den befintliga butiken stängde för att marknaden blev överetablerad eller berodde det på att den nya aktören kanske hade ett bättre läge, ett större utbud, bättre erbjudanden eller var mer attraktiv för kunden? I många fall kan det dessutom vara så att den nya butiken innebar fler arbetstillfällen (netto), ett större utbud totalt sett och en högre tillgänglighet i den aktuella orten. Är det fortfarande fråga om en överetablering?

Frågan låter sig alltså inte besvaras så enkelt som många hoppas och vill. Detsamma gäller köpcentrum. Det är oerhört svårt att kategoriskt svara ja eller nej på frågan om marknaden är överetablerad när det i de flesta fall handlar om olika grader av lokal konkurrens. Generellt går det dock att säga att köpcentrummarknaden inte visar några tecken på att vara överetablerad och anledningen till detta är att omsättningen fortfarande är positiv, omsättningen per kvadratmeter har ökat över tid och att ett försvinnande litet antal köpcentrum har gått i konkurs under de senaste åren. I vissa branscher i detaljhandeln har däremot flera riktigt stora aktörer försvunnit och på enskilda orter kan det vara väldigt tufft. Det finns absolut exempel på köpcentrum som inte mår bra, men vad beror på den generella ekonomiska utvecklingen och vad beror på för många aktörer på marknaden? Vad är hönan och vad är ägget?

Det är ju dessutom så att de allra flesta stora investeringar i handel sker i befolkningstäta regioner som i hög grad präglas av tillväxt och en ökad inflyttning som en följd av den ökade urbaniseringen av samhället. På sikt växer alltså köpkraften och marknadsunderlaget.

Detta innebär dock minst två ytterligare utmaningar som detaljhandelns aktörer måste hantera på olika sätt. Den första är att tillväxten i vissa regioner faktiskt innebär att ytterligare investeringar i handel måste genomföras, annars riskerar handeln att bli ”underetablerad”. Den andra är att handeln ständigt måste utvecklas för att behålla sin position när konsumenter väljer var de vill spendera sina pengar. Det är allt fler branscher som gör anspråk på konsumtionskakan (till exempel ett ökat resande och fler restaurangbesök) och det innebär att handeln måste utvecklas. Det är lätt att byta en ny soffa mot en resa till Thailand. Konkurrens inom handeln gynnar utvecklingen och gör att handeln står bättre rustad mot andra branscher.

Med detta sagt går det att konstatera att alla köpcentrum sannolikt inte kommer att överleva under de kommande åren. Det är även fortsatt de som gör läxan bäst som kommer att lyckas och tidigare erfarenheter visar att aktiva ägare är vinnare. Men ryktet om köpcentrumdöden är likväl starkt överdrivet.

Fredrik Kolterjahn
Försäljningschef och senior konsult HUI Research

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 5, 2013

Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.