Få hela storyn
Starta din prenumeration
Transaktioner
Publicerad: 5 december 2017, 12:17
Foto: Maria Nordlander.
I en ny rapport, Svenska Köpcentrum 2017, från NCSC och HUI Research är prognosen för köpcentrumhandelns tillväxt en procent för 2017, att jämföra med fem procent 2016.
Prognosen utgår bland annat från kända nyckeltal avseende 2017, branschernas utveckling, e-handelns tillväxt och utbyggda handelsplatser. Köpcentrumbranschens utveckling 2016 drevs till stor del av nyproducerade köpcentrum som till exempel Mall of Scandinavia och Avion Shopping. Den bedömda tillväxten om 1 procent 2017 innebär att köpcentrumen tappar marknadsandelar till e-handeln.
– Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognostiserade utvecklingen. Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI, i ett pressmeddelande.
Tillväxten för handelsområden skrevs till 3 procent 2016 och förväntas ha en motsvarande utveckling 2017.
Redaktionen