Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Transaktioner

Lån och försäljning kan finansiera nya järnvägen

Publicerad: 12 Januari 2016, 14:30

HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner.

Foto: Sverigeförhandlingen.

På tisdagen överlämnade Sverigeförhandlingen en delrapport kring hur den nya höghastighetsjärnvägen ska finansieras till infrastrukturminister Anna Johansson. Bland annat föreslår man försäljning av statliga tillgångar.


Ämnen i artikeln:

Catharina Håkansson BomanSverigeförhandlingen

På tisdagen överlämnade Sverigeförhandlingen en delrapport kring hur den nya höghastighetsjärnvägen ska finansieras till infrastrukturminister Anna Johansson. Bland annat föreslår man försäljning av statliga tillgångar, skriver Sverigeförhandlingens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Trafikverket bedömer att kostnaden för den nya järnvägen kommer att landa någonstans mellan 190 och 330 miljarder kronor. Sverigeförhandlingens uppfattning är att delar av de värden som uppstår tack vare järnvägen ska användas för att finansiera investeringen.

Framför allt handlar det om banavgifter och delar av de ökade fastighetsvärden som höghastighetsjärnvägen ger, vilka tillsammans skulle kunna täcka upp till tio procent av kostnaden för den nya järnvägen” skriver duon på SvD debatt.

Den största delen av kostnaderna kommer dock att behöva finansieras av staten. ”Storleken på investeringen gör dock att vi bedömer att dessa kostnader inte kan rymmas inom infrastrukturanslaget. För att minska den årliga belastningen på statens budget bör lån övervägas” skriver duon som anser att det är rimligt, då den nya järnvägen kommer att ge nyttor långt in i framtiden.

Man föreslår vidare att staten bör överväga försäljning av statliga tillgångar, om man vill minska behovet av lån.

Offentlig-privat samverkan
Som förhandlingen tidigare givit besked om, anser man att så kallad OPS, offentlig-privat samverkan, kan vara möjligt för delar av projektet. ”Vi anser dock inte att OPS bör användas för hela projektet då investeringen är så omfattande att riskerna skulle bli för stora” skriver man på SvD Debatt.

I rapporten skriver man också om ett antal mål man har för att nå de syften man har med höghastighetsjärnvägen.

- Tåg mellan Stockholm och Göteborg på två timmar
- Punktlighet med en 98-procentig andel tåg som kommer i tid
- Tågen måste därför köra i 320 km/h och de regionala tågen i 250 km/h
- Antalet stationer behöver begränsas
- Måste hitta tekniska lösningar för att tågen ska kunna köra på befintliga banor

Här kan du ta del av hela delrapporten.

Redaktionen

Källa: Sverigeförhandlingen och Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.