Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Transaktioner

God tillväxt för köpcentrum

Publicerad: 26 September 2017, 10:42

Mall of Scandinavia.

Foto: Maria Nordlander.

Tillväxten summerades till 4,0 procent avseende 2016 vad gäller försäljning i köpcentrum och handelsområden, enligt HUI.


Ämnen i artikeln:

HUI ResearchNCSC

HUI Research har i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) färdigställt en uppdaterad kartläggning av Sveriges köpcentrum och handelsområden. Kartläggningen visar att försäljningen av detaljhandelsvaror i köpcentrum och handelsområden ökade med 4,0 procent under perioden 2015-2016. Tillväxttakten drivs på av nya köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion Shopping samt av omfattande utbyggnationer av befintliga handelsplatser. Räknat i kronor ökade försäljningen med 11 miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016.

Samtidigt konstaterar HUI att intresset för att etablera ny handelsyta avtar, vilket kan vara ett tecken på avmattning.

-Tillväxten i köpcentrum och handelsområden är starkt kopplad till nyetableringar. Byggtakten har varit hög i Sverige under de senaste åren och många vita fläckar har täckts. En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande

Fram till och med 2020 planeras det dock för drygt 1 miljon kvadratmeter ny handel, enligt HUI, varav hälften redan håller på att byggas.

Redaktionen

Ämnen i artikeln:

HUI ResearchNCSC

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.