Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Transaktioner

Är Spotifys dagar räknade?

Publicerad: 27 Januari 2018, 12:25

Sverrir Thór.

Foto: Elias Ljungberg

Husen, i alla fall de fyra ytterväggarna, är statiska medan hyresgästernas behov är ytterst dynamiska. Behoven ändras allt eftersom världen utvecklas och det kallar på en flexibilitet som husen kanske inte alltid erbjuder.


Ämnen i artikeln:

Sverrir Thór

Krönikan är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 6, 2017.

Världen utvecklas allt eftersom vi lär oss mer. Teknologin utvecklas och nya innovationer sätter stopp för andra. I min förra krönika skrev jag om den kreativa förstörelsecykeln och nämnde i det sammanhanget Spotify som ett exempel på en disruptiv innovation som har revolutionerat vårt sätt att konsumera musik. Nu kommer jag att spinna vidare på det och återigen ligger Spotify – eller snarare musik som en konsumtionsvara – nära till hands.

I tusentals år hade människan endast ett sätt att konsumera musik. Man fick lyssna live, som det heter, och om det var på konsert eller hemma i vardagsrummet kvittade – för att lyssna på musik krävdes det att någon annan spelade ett instrument eller sjöng. Sedan uppfann Thomas Alva Edison fonografen och skapade förutsättningar för att föreviga musik och ge framtida generationer möjlighet att njuta av sedan länge framlidna musikaliska genier. Dagens ungdom skulle exempelvis aldrig få chansen att höra Jussi Björlings undersköna version av O, helga natt om det inte hade varit för Edison.

Nog om det, fonografen utvecklades och blev grammofonen och tillika vårt standardsätt att konsumera musik, även om livemusik fortsatt hade en hög status men (och så är det fortfarande) inte som en konsumtionsvara utan som en upplevelse. Fonografen och grammofonen var standard fram till 1982 då Phillips och Sony lanserade CD-skivan. Förvisso dök kassettbanden upp i olika format lite tidigare men de var mer ett komplement till vinylskivan än något som ersatte den. Det gjorde däremot CD-skivan även om det tog några år tills den blev standardsättet att konsumera musik. CD-skivan var sedan standard till cirka 2010 då Spotify (och liknande tjänster) i princip hade röjt ut den från de flesta hem. Likt vinylskivan har dock CD:n levt kvar men främst bland nostalgiker och anses nog vara en marginalföreteelse.

Från tusentals år med livemusik till cirka hundra år med fonograf och grammofon till cirka ett kvartsekel med CD-skivor. Utvecklingen går fort. Spotify lanserades i oktober 2008 och har nu funnits i nio år och jag för min del är ganska övertygad om att inom loppet av fem år kommer vårt sätt att konsumera musik ha ändrats en gång till, därav rubriken för denna krönika.

Det är inte enbart musikbranschen som går igenom snabba förändringar. Denna utveckling sker, förvisso i olika takt, i hela näringslivet och det ställer fastighetsbranschen inför en del utmaningar. Husen, i alla fall de fyra ytterväggarna, är statiska medan hyresgästernas behov är ytterst dynamiska. Behoven ändras allt eftersom världen utvecklas och det kallar på en flexibilitet som husen kanske inte alltid erbjuder. Frågan är då hur dagens, och framtidens, fastighetsägare ska agera för att kunna vara flexibla nog för framtidens behov? Hur ska staden planeras för att vara tillräckligt flexibel för framtidens behov? Det är viktiga och inte helt okomplicerade frågor att svara på men vi kan i alla fall trösta oss med att vi alltid kommer att behöva konsumera hus. Eller…

Sverrir Thór
Ekonomi- och finansredaktör, Fastighetsnytt

Ämnen i artikeln:

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.