Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Samhällsfastigheter

Startklart för Mall of Scandinavia

Publicerad: 3 Oktober 2012, 12:39

Mall of Scandinavia ligger i direkt anslutning till nya nationalarenan, Friends Arena.

Under onsdagen presenterade Uninail-Rodamco planerna för det 100 000 kvadratmeter stora köpcentrum som ska uppföras i Solna.


Ämnen i artikeln:

Unibail-Rodamco-WestfieldWestfield Mall of ScandinaviaSolna

Vatten. Wingårdh Arkitekter har ritat interiören där fyra noder inspirerat av elementen jord, eld, vind och vatten är centralpunkterna inne i centrumet.

Under onsdagen presenterade Uninail-Rodamco planerna för det 100 000 kvadratmeter stora köpcentrum som ska uppföras i Solna. Första spadtaget tas den 23 oktober och invigning är planerad till hösten 2015.

Unibail-Rodamco äger för närvarande Fastigheter för drygt 27 miljarder euro, av dessa är drygt 21 miljarder allokerat till köpcentrum. I Sverige äger man sedan tidigare Solna Centrum, Täby Centrum, Nacka Forum och Nova Lund. För närvarande har bolaget cirka 1,3 miljarder kvadratmeter i pipeline men Mall of Scandinavia är det i särklass största projektet i Europa.

4 000 parkeringsplatser inomhus. Handelsytan finns på tre plan, på två plan ovanför samt under är det garageutrymmen.

En anledning till de vågade planerna är enligt Unibail-Rodamco estimerar att Stockholmsregionen har den snabbaste befolkningstillväxten i Sverige, och även en stark utveckling i en internationell jämförelse där Stockholm förväntas växa med 21,7 procent fram till 2030 jämfört med Londons 15,8 procent.  Även köpkraften förväntas ha en stark tillväxt.

Christophe Cuvillier Member of the Management Board and Chief Operating Officer of Unibail-Rodamco, berättar att han ser två stora utmaningar för köpcentrumbranschen i dag. Det ena är den pågående krisen som givetvis påverkar konsumtionen. Det andra är internet, nätshoppingen innebär att det måste till utmärkta skäl för att få kunderna att besöka butikerna, menar Christophe Cuvillier. Diversifiering nämner han som koncept för köpcentrum där noggrannhet med design/detaljer, diversifierat utbud/nya märken samt marknadsföring/event är de viktigaste faktorerna.

Fakta Mall of Scandinavia
250 butiker & restauranger
4 000 parkeringsplatser
15 biografdukar
101 000 kvadratmeter shopping
BREEAM certifiering, nivån Excellent

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.