Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Samhällsfastigheter

SAS problem inte bra för Stockholm på kort sikt

Publicerad: 14 November 2012, 13:23

Foto: SAS

Flygbolagets SAS kroniska lönsamhetsproblem hotar nu bolagets existens. Samtidigt kan det på kort sikt orsaka problem för Stockholmsregionen.


Ämnen i artikeln:

SigtunaStockholm Business RegionSwedavia

Flygbolagets SAS kroniska lönsamhetsproblem hotar nu bolagets existens. Samtidigt kan det på kort sikt orsaka problem för Stockholmsregionen och konkurrenterna.

Skandinaviska flygjätten SAS riskerar konkurs och har ställt ett ultimatum till sina anställda om en lönesänkning som bedöms vara nödvändig för att bolaget ska kunna fortsätta sin verksamhet. SAS är som bekant Nordens största flygbolag och bland världens större bolag inom industrin. Bolaget har sina huvudkontor på Arlanda och bolaget spelar en viktig roll i satsningen på Stockholm som Skandinaviens viktigaste region. Samtidigt är SAS Sigtuna kommuns största privata arbetsgivare och rimligtvis Swedavias största kund.

Skulle allt gå på värsta väg och SAS gå i konkurs finns risken att det skulle marginalisera Stockholm som ett internationellt affärscentrum, då Kastrup i Köpenhamn brukar ses som Nordens viktigaste flygplats. Även om bolaget inte går i konkurs är de problem man brottas med nu inte bra för Stockholm på kort sikt, menar Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region.

– Det är självklart väldigt jobbigt för personalen och innebär stor osäkerhet för resenärer samt underleverantörer. På längre sikt är detta inte självklart negativt, oavsett utfall. Vi vill ha bästa möjlighet tillgänglighet till regionen, vilket är en förutsättning för god tillväxt. Ett konkurrenskraftigt SAS, eller nya aktörer, kan se möjligheter att till exempelvis investera i nya direktlinjer och stärka Stockholm som hub, säger Olle Zetterberg

Inte lika beroende av SAS

Anders Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna, förklarar att han utgår ifrån att SAS inte går i konkurs då tre staterna som äger bolaget har investerat alldeles för mycket pengar i bolaget för att de ska låta det gå i konkurs.

– Om det ändå skulle bli fallet så har inte SAS längre en lika dominerande position på flygplatsen. Arlanda flygplats trafikeras numera av 80 olika flygbolag och i år kommer ett nytt passagerarrekord att sättas. Behovet för flygplatsen kommer att fortsätta finnas även om SAS försvinner, poängterar han.

Anders Johansson berättar att när han började som kommunalråd i Sigtuna för tio år sedan stod SAS för 50 procent av flygtrafiken men nu står man för en tredjedel.

– Det har skett en hel del på flygplatsen de senaste tio åren och kommunen är inte lika beroende av SAS som tidigare, säger Anders Johansson.

Klas Nilsson, informationschef för Swedavia, konstaterar att SAS har varit en viktig kund till Swedavia i över 50 år.

– Vi spekulerar dock inte i olika scenarios avseende våra kunder men kan konstatera att Sveriges flygmarknad är fortsatt attraktiv med dubbelt så stor ökning av antalet resenärer jämfört med övriga Europa. Vi är glada över att SAS meddelat att de även fortsatt ska vara en viktig aktör inom den Skandinaviska infrastrukturen, inte minst på grund av deras stora betydelse för att skapa effektiva resmöjligheter till och från Sveriges regioner.

Norwegian kan drabbas

Blir konkursen verklighet kan det även drabba SAS konkurrenter. Bolaget är utan tvekan Swedavias viktigaste kund och går SAS i konkurs kan Swedavia förlora en stor intäktspost, bland annat då SAS hyr en hel del fastigheter av Swedavia Real Estate. Klas Nilsson vill inte kommentera de två bolagens affärsförhållande men säger att Swedavias ambition att fortsätta utveckla flygplatserna, framförallt Arlanda och Landvetter, inte påverkas av den nuvarande situationen.

Kommer Swedavia att behöva kompensera för förlorade intäkter är sannolikheten stor att det drabbar bolagets övriga kunder, som exempelvis norska lågprisbolaget Norwegian som profilerat sig som det skandinaviska alternativet till SAS. Dessa kan då behöva möte högre kostnader från Swedavias sida.

– Vi kan inte spekulera i sådana frågor utan måste arbeta utifrån den situation som nu råder. Vi fortsätter driva företaget lönsamt och utifrån den kostnadsbild som vi har i nuläget, säger Lasse Sandaker-Nielsen, på Norwegians presstjänst till Fastighetsnytt.

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.