Få hela storyn
Starta din prenumeration
Meny
Nyheter
Fastighetsmarknad
Ekonomi & finans
Samhällsbyggnad
Opinion
Podcast
Business Arena
Fastighetsjobb
Utbildning
Nyheter
Fastighetsmarknad
Ekonomi & finans
Samhällsbyggnad
Opinion
Podcast
Business Arena
Fastighetsjobb
Utbildning
Samhällsfastigheter
Publicerad: 22 Mars 2012, 14:01
Invigningsdags för den nya handelsplatsen MOOD
I kvarteret Norrlandsgatan/Regeringsgatan öppnar på fredagen den nya Handelsplatsen Mood Stockholm, ett 60-tal butiker fördelat på tre våningar. Jonas Sandström, chef för Mood, tror på ett stort flöde av människor under premiärdagen och är säker på att konceptet klarar sig bra även i en svagare konjunktur.
I kvarteret Norrlandsgatan/Regeringsgatan öppnar på fredagen den nya Handelsplatsen Mood Stockholm, ett 60-tal butiker fördelat på tre våningar.Jonas Sandström, chef för Mood, tror på ett stort flöde av människor under premiärdagen och är säker på att konceptet klarar sig bra även i en svagare konjunktur.
När Fastighetsnytt talar med Jonas Sandström dagen före öppning är det de 14 000 kvadratmeter som ska städas av innan kvällens invigning som besvärar mest, han är inte nervös inför fredagens öppning.
– Jag förväntar mig en stor anstormning av människor, vi har haft en bra marknadsföring. Men det är framförallt en bra känsla att vi klarat av att leverera en produkt till våra hyresgäster som kanske till och med är bättre än vad vi utlovat. Det är en fantastisk galleria i det avseendet att den är tidlös och hemtrevligt när man går igenom. Det tror jag är en viktig för upplevelsen, att platsen har en känsla av patina redan från början.
Restaurang inne på MOOD
Jonas Sandström
Det är ju långa ledtider när man utvecklar ett handelskoncept som Mood och konjunkturen hinner förändras. Turbulensen i Europa skrivs det om dagligen och handeln ligger i riskzonen när folk håller lite hårdare i pengarna men Jonas Sandström menar att det alltid finns utrymme för duktiga entreprenörer.
– Även vid ett sämre konjunkturläge så håller det om man har ett bra koncept, oavsett om det är dyrt eller billigt. Det handlar om att tillhandahålla bra mat och god service med mera. De som legat på latsidan under högkonjunktur och trott att pengarna ska rulla in trots dålig service får ta första smällen vid en konjunkturnedgång.
Mats Hederos
För AMF Fastigheter handlade satsningen på MOOD om att vitalisera ett helt område, det fanns ett bra läge och ett bra hus men akilleshälen var gatumiljön och bottenvåningen.
– Vi såg möjligheten att förändra för att höja statusen för hela området. Handelsdelen är en bra investering i sig men det kommer att ge positiva effekter för alla 80 000 kvadratmeter som vi äger i området, säger Mats Hederos, vd, AMF Fastigheter.
Fakta Mood Stockholm
Handel:55 butiker och 5 restauranger
Yta: 14 000 kvadratmeter (varav 11 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta)
Prognos omsättning: Första verksamhetsåret – 6 miljoner besökare motsvarande 50 000-55 000 kronor per kvadratmeter. Tredje verksamhetsåret – 8-8,5 miljoner besökare och en omsättning på 65 000 kronor per kvadratmeter.
Fastighetsägare: AMF Fastigheter
Mattias Fröjd