Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Samhällsfastigheter

Malmö Arena redo för dansk konkurrent

Publicerad: 20 Februari 2012, 14:13

Malmö arena

Evenemang är högvilt för en arenafastighet. För Malmö Arena i Hyllie är målet är 120 evenemang på ett år.


Ämnen i artikeln:

HyllieMalmö

Evenemang är högvilt för en arenafastighet. För en så kallad multiarena som Malmö Arena i Hyllie rör det sig i huvudsak om ishockey, annan sport, konserter, konferenser och företagsevenemang. Målet är 120 evenemang på ett år.

Under 2011 nådde man upp till 90, men då ingick ett ovanligt stort evenemang som handbolls-VM. Nu rustar arenaföretaget för att möta kommande konkurrens från andra sidan sundet.

Säsongen för arenan löper större delen av året med en kort paus från midsommar fram till slutet av augusti. Det genomsnittliga antalet besökare ligger på cirka 500 000 under ett år. Idrotten med sina i förväg inplanerade spelscheman är enklare att arbeta mot för den som jagar evenemang.  När man ska locka till sig en SM-final vet man att den ska gå ett visst datum.

– Konserter är svårare, då måste man ha litet flyt. Man kan få veta att de är på väg åtta, nio månader innan den kommer. Man får hålla koll på vilka artister som rör på sig och vara på hugget, även utanför landets gränser, säger Peter Ek som är projektledare för sport- och affärsevenemang på Parkfast Arena AB som äger och driver Malmö Arena.

När det gäller efterfrågan är förutsättningarna utmärkta i Hyllie menar han.

– Malmö är ingen bortskämd stad när det gäller evenemang. Det finns ett sug i hela regionen och folk gillar att komma hit för att gå på hockey, galor av olika slag och konserter.

Malmö satsar hårt på evenemang
Malmö Arena är ett klassiskt exempel på infrastrukturens betydelse. När beslutet om Citytunneln togs 1997 såg byggentreprenören Percy Nilsson möjligheterna och i november 2008 invigdes arenan som ligger på 80 meters avstånd från Citytunnelns station i Hyllie. Inne i arenan bygger verksamheten på snabba omställningar. Ishockey på kvällen och kanske en bilutställning dagen efter. Lägesmässigt ser man även närheten till nyöppnade Malmö Mässan som en fördel. Peter Ek menar att ibland kommer arenan att konkurrera med mässan om evenemang, men att i längden är det enbart en fördel att man tillsammans skapar en destination av Hyllie. Snart räknar man med att även det nya köpcentrumet Emporia, som enligt planerna öppnar under 2012, ska bidra till den ambitionen.

– Dessutom satsar hela Malmö hårt på att etablera sig som en evenemangsstad tillsammans med oss och andra privata aktörer inom upplevelseindustrin, och det är naturligtvis en fördel för oss, säger Peter Ek.

Danska marknaden viktig
Ett potentiellt problem är att det kommer att byggas en ny arena på andra sidan sundet i området Örestad Syd i Köpenhamn. En multiarena med plats för upp till 15 000 invånare. Danskar är en viktig målgrupp för Malmö Arena. I samband med handbolls VM kom det till exempel stora mängder danska supportrar över bron och lärde sig att ta tåget till Hyllie.

– Självklart är det ingen fördel, och det känns inte särskilt smart att bygga en likadan arena så nära, men samtidigt är det något vi har känt till länge. Det vi kan göra är att utnyttja försprånget och fortsätta med vår strategi att jobba in oss mot den danska marknaden. Under handbolls VM kom de från städer i hela Danmark och ”ägde” arenan, det vann vi massor på. Sedan får man se vad som händer 2015 när den danska arenan står klar, det kan till och med bli så att arenorna kan stötta varandra, kanske i form av ett gemensamt mästerskap av något slag.

Daniel Bergstrand

Ämnen i artikeln:

HyllieMalmö

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.