Rekrytering
Så rekryterar fastighetsbranschen i coronatider
Publicerad: 12 augusti 2020, 13:07
Fredrika Andersson, HR-chef på Svenska bostäder, Jeanette Kanka, Fasticon och Helena Molinero, HR-chef på AMF Fastigheter. Foto: Svenska bostäder, Fasticon, AMF Fastigheter
Digitala möten och osäkra kandidater. Att rekrytera under en pandemi kommer med nya utmaningar. Samtidigt är mycket som det brukar när branschen söker nya medarbetare.
Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 3, 2020.
Rekryteraren: ”Det var som om någon vred på kranen.”
Efter en första avvaktande tid har rekryteringsbolagen i fastighetsbranschen återigen fått fart på sina rekryteringar. Det berättar Jeanette Kanka, rekryteringschef på rekryterings- och interimsföretaget Fasticon.
– I början när pandemin tog fart var många lite lamslagna och visste inte vad som skulle hända. Det märktes tydligt under mars och april, då många kunder var avvaktande och inte vågade satsa. Det var en mindre bra period för oss, säger Jeanette Kanka.
Läs även: Rekryteringen kom av sig – CFO:n tog annat jobb
Men sedan dess har optimismen tilltagit igen.
– I maj påbörjade vi många nya rekryteringsuppdrag, och jag tror att det beror på att kunderna helt enkelt inte kan vänta längre om de vill ha nya medarbetare på plats i höst. Byggnaderna står ju kvar och nyrekryteringar behövs alltid, säger Jeanette Kanka.
Jeanette Kanka. Foto: Fasticon
Att någon yrkeskategori skulle ha förändrats mer än någon annan är inget som märks tydligt.
– Till kärnverksamheten efterfrågas som alltid exempelvis förvaltare och tekniker, men när pandemin lagt sig tror jag däremot att vissa yrkesroller kommer att förändras och nya kompetensbehov uppstå, säger Jeanette Kanka.
Situationen ökar kraven på tydlighet
Fasticon har liksom många andra anpassat sig till ett mer digitalt arbetssätt, även om det för rekryterarna inte är nytt att ta hjälp av tekniken eller att intervjua kandidater på distans.
– Men nu är även kundbesöken digitala, säger Jeanette Kanka.
När allt mer kommunikation sker på distans ställer det högre krav på att dialogen är tät och tydlig.
– Vi har märkt att många kandidater tenderar att vara lite osäkra på om det är rätt läge att byta jobb just nu. Då gäller det att tajta ihop processerna och se till att de känner sig trygga så att de får en bra kandidatupplevelse och förtroende för sin nya arbetsgivare, säger Jeanette Kanka.
Läs även: ”Det finns behov av både tekniker till vd:ar”
När coronapandemin har lagt sig kommer rekryteringsbranschen inte att bli som förr.
– Det finns över 500 rekryteringsbolag bara i Stockholm. Många av dem kommer att få det tufft framöver och det blir nödvändigt att se över rekryteringsprocesserna och den egna organisationen, säger Jeanette Kanka och berättar att Fasticon nyligen genomgått en omorganisation där bolaget gått från en geografisk indelning till att jobba mer nationellt med sina affärsområden.
– Det gör det lättare att få ett helhetsperspektiv på hela Sveriges rekryteringsmarknad inom fastighets- och samhällsbyggnadsbranschen, säger hon.
Effektivare och tajtare kommunikation med kunden kommer att bli centralt, liksom en ökad digitalisering,
– Jag tror inte att vi kommer att komma tillbaka till det tidigare normalläget, och frågan är hur redo fastighetsbranschen är att tänka nytt kring rekryteringsprocessen. Vi kommer att ha en spännande tid framför oss, säger Jeanette Kanka.
Gör många intervjuer digital
På Svenska Bostäder har uppmaningen till hemmajobb inneburit att anställningsintervjuer har genomförts digitalt.
– Cheferna intervjuar kandidaterna via länk, och HR-avdelningen genomför även vidare rekryteringstester på distans. Jag upplever att organisationen har ställt om snabbt till detta och att det fungerar väldigt bra, säger Fredrika Andersson, HR-chef på Svenska Bostäder.
Jag tror inte att vi kommer att komma tillbaka till det tidigare normalläget
Under den period då hemmajobb har varit vardag för företaget på grund av coronapandemin har ett tiotal rekryteringar genomförts. De ändrade förutsättningarna har inte förändrat Svenska Bostäders rekryteringsplaner.
Fredrika Andersson. Foto: Svenska bostäder
– Vi fortsätter enligt plan, men vi analyserar en vända till innan vi trycker på knappen. Kanske har vi bromsat in lite grann, säger Fredrika Andersson.
Läs även: MIKE startar nätverksträffar för branschen i Göteborg – på padelbanan
För HR-avdelningen innebar den första tiden med corona en omställning, då nya frågor dök upp.
– I början handlade mycket om att stötta cheferna i att svara på frågor om smittan från oroliga medarbetare. Nu handlar det mer om arbetsmiljöfrågor vid hemarbete. I början visste man ju inte så mycket, men nu har en del satt sig, säger Fredrika Andersson.
Helena Molinero. Foto: AMF Fastigheter
På AMF Fastigheter har rekryteringarna fortlöpt som vanligt. Skillnaden, berättar HR-chefen Helena Molinero, är att rekryteringarna till stora delar görs digitalt via Microsoft Teams.
– Om möjligt försöker vi träffa slutkandidaterna fysiskt på kontoret innan vi skriver på. Detta förutsätter förstås att kandidaten är bekväm med det, är frisk och kan ta sig till oss utan att utsätta sig för smittorisk, säger Helena Molinero.
Om möjligt försöker vi träffa slutkandidaterna fysiskt på kontoret innan vi skriver på.
Digitala verktyg har blivit en räddningsplanka i arbetslivet och oftast fungerar det bra med möten på distans.
– Men det kan vara en utmaning just i rekryteringar. Intervjuer kan vara obekväma situationer i de bästa av tider, att ta dem digitalt kan öka utmaningen ytterligare. Alla ämnen passar kanske inte lika bra för digitala forum, säger Helena Molinero.