Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rekrytering

Konsultjätte byter namn

Publicerad: 19 april 2013, 10:52

Chris Cole, CEO WSP Group, Rikard Appelgren, VD WSP Sverige och WSP Europa, Pierre Shoiry, CEO Genivar

Från och med den 1 januari 2014 blir Genivar istället WSP Global.


Ämnen i artikeln:

Business ArenaWSP

Hösten 2012 slutfördes sammanslagningen mellan de två koncernerna WSP Group plc och kanadensiska Genivar. Från och med den 1 januari 2014 blir Genivar istället WSP Global. Fastighetsnytt träffade Chris Cole, CEO WSP Group och Pierre Shoiry, CEO Genivar, när deras kampanj ”Designing Future Cities” hade världspremiär under Business Arena i Stockholm, september 2012.

I augusti 2012 slutfördes fusionen mellan bolagen WSP och Genivar som tillsammans omsätter nästan 12 miljarder kronor. Man är representerat på alla fem kontinenter men kärnverksamheterna finns i Kanada och Sverige vilket Chris Cole ser mycket positivt på när han kommenterar fusionen.
– WSP och Genivar har liknande visioner och ambitioner samt kompletterar varandra väldigt väl geografiskt. Men våra största marknadsområden är i Kanada och Sverige vilket är intressant när man tittar på världskartan och dagens ekonomiska situation, jag tror inte man kan hitta två bättre platser i världen att ha majoriteten av sina aktiviteter och affärer i, säger Chris Cole.

Han får medhåll av Genivars vd Pierre Shoiry som också betonar Stockholms betydelse.
– En av de saker vi såg i WSP var innovationskapaciteten, speciellt här i Sverige och Stockholm vad gäller hållbarhet och trender för framtiden. Med den stora globala plattform vi har nu så vill du ha så kallade ”centers of excellence”. Det vi kan vi sedan exportera till andra städer i världen, säger Pierre Shoiry.

Båda var i Stockholm för att medverka under premiären av WSPs kampanj ”Designing Future Cities” där man har sammanfört sju unga designers som ska tolka de utmaningar som städerna står inför tack vare den tilltagande urbaniseringen. Idag bor 50 procent av världens befolkning i städer och år 2050 beräknas 75 procent göra det.  Det är också ett av bolagets huvudområden.
– Urbaniseringen innebär en möjlighet att för oss tillfredsställa den marknaden och att vara innovativa föregångare, det är precis inom vårt område av kunnande. Man behöver en bred kunskap och samarbete över gränserna, det krävs för att bygga nya städer och urbanisera existerande städer, säger Chris Cole.

Världen befinner sig för närvarande i en svår situation tack vare finanskrisen, för WSP och Genivar har man varit motståndskraftiga i nedgången tack vare en geografisk spridning och en diversifiering vad gäller marknadssegment. Fokus på de större städerna är en annan framgångsfaktor.
– Om man också nämner ämnet future cities måste man komma ihåg att det är dåligt i många delar av världen men de flesta större städerna går fortfarande relativt bra tack vare en bättre organisation. För oss är det strategiskt, de stora städerna kommer att fortsätta växa. Vi har en holistisk syn på urbaniseringen, från vattnet du dricker till transport, energibehov, byggnadsstandard och hållbarhet med mera. Vi tror att det är framtiden, säger Pierre Shoiry.

Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 5, 2012

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

Business ArenaWSP

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News