Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Rekrytering

Behövs kraftfullare insatser för att anställa utrikes födda

Publicerad: 12 November 2012, 14:38

Mona Finnström

“Fastighetsbranschen är osynlig, lockar inte unga medarbetare och syns inte ens på Arbetsförmedlingens platsbank. Hårda ord, men så ser situationen ut för vår bransch som är i starkt behov av nyrekryteringar.” Mona Finnström, vd, Fastigo, diskuterar framtidens utmaningar.


Ämnen i artikeln:

FastigoMona Finnström

“Fastighetsbranschen är osynlig, lockar inte unga medarbetare och syns inte ens på Arbetsförmedlingens platsbank. Hårda ord, men så ser situationen ut för vår bransch som är i starkt behov av nyrekryteringar.” Mona Finnström, vd, Fastigo, diskuterar framtidens utmaningar.

Kärnan i problemet är att fastighetsbranschen behöver rekrytera 10 000 personer de närmaste 10 åren och samtidigt är det få som känner till branschen. Detta, kombinerat med att intresset för teknikutbildningar minskar, gör att jakten på medarbetare som möter kompetensbehoven blir svår. Och läget blir allt mer kritiskt.

Vår bransch har identifierat två nyckelgrupper som är intressanta för framtida rekryteringar; unga och utrikesfödda. När det gäller unga ser vi framförallt två problem: det är få unga som känner till fastighetsbranschen (endast 14 procent) och samtidigt är de som söker allt för ofta underkvalificerade. Bland utrikesfödda är det språkbarriären samt problem med valideringen som förhindrar rekryteringar.

Fastigo genomförde i somras en undersökning där vi tittade på hur medlemsföretagen ser på den kommande rekryteringsproblematiken. Resultatet är en tydlig positiv inställning till att anställa våra två nyckelgrupper. Drygt 70 procent ser inget hinder med att anställa unga. Mer än 30 procent arbetar aktivt för att rekrytera utrikesfödda. Denna inställning är i grunden bra, men det är tydligt att våra insatser hittills inte räckt till.

Fastigo ser allvarligt på kompetensbristen och arbetar därför aktivt med våra medlemsföretag, branschen som helhet men också mot politiker. Som företag inom fastighetsbranschen gäller det att ta tillfället i akt att våga pröva ny arbetskraft. Genom att erbjuda praktikplatser till unga personer som är på väg in i arbetsmarknaden får företagen chans att testa om personen är rätt för just deras företag.

Branschen kan göra sitt, men det är viktigt att även regeringen och berörda myndigheter tar sitt ansvar i detta tydliga arbetskraftsbehov. Vi vill se ett tydligare samarbete mellan fastighetsbranschen och Arbetsförmedlingen. Det kommer även att krävas ett bättre anpassat lärlingssystem som matchar person med behov. Det är tydligt att vi behöver folk, men då gäller det att även systemet hänger med i tiden.

Det uppskattas att fastighetsbranschen sysselsätter omkring 60 000 personer. Men försvinnande få känner till att vi ens finns. Detta måste vi ändra på om vi ska kunna locka till oss nya medarbetare. Det handlar om aktiv marknadsföring och informationsinsatser, men framförallt behöver vi göra det gemensamt. Genom att kraftsamla kan vi nå ut till fler och dessutom får de arbetssökande en bättre bild av vår bransch.

I denna jakt på ny arbetskraft som vi vill försöka få intresserade av samhällsbyggnad är det viktigt att vi inte glömmer bort att vårda de talanger som redan finns inom fastighetsbranschen. Därför satsar Fastigo, tillsammans med Fastighetsägarna, SABO, HSB, Riksbyggen och konsultbolaget Novare Accelerate på ett gemensamt talangprogram med start våren 2013.  Detta är ett konkret steg mot att tillsammans möta den tuffa konkurrens vår bransch möter på arbetsmarknaden när det gäller att dra till sig och behålla talangfull arbetskraft. Ett viktigt initiativ om vi vill säkerställa att fastighetsbranschen ska fortsätta att växa även i framtiden.

Mona Finnström, vd
Fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo

Ämnen i artikeln:

FastigoMona Finnström

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.