Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Ny rapport: Logistiksektorn bräcker den fysiska butiken

Publicerad: 11 november 2020, 14:06

Näthandeln stuvar om marknaden och ökar fokusen på logistikfastigheter. Svenska e-handlare väntas utöka sina lager 2,4 gånger mer än butiksytor, visar en dagsfärsk rapport från CBRE. Men det råder samtidigt markbrist på många håll.


Ämnen i artikeln:

CBRECoronaviruset

Den globala pandemin har boostat omsättningen för e-handeln i hela Norden och nu beräknar CBRE att antalet nya logistikfastigheter kommer att öka stadigt de närmaste 18 månaderna. 

– Vår uppskattning är att svenska e-handlare kräver 2,4 gånger lageryta av den av en fysisk butik, kopplat till att e-handeln och efterfrågan på logistikfastigheter ökar, säger Hampus Otterhäll, Director hos CBRE Capital Markets.

Läs även: Logicenters växer i Skåne

I storstadsregionerna där efterfrågan från fastighetsinvesterare och nyttjare är stort råder det dock brist på byggklar mark. 

– För att fånga tillväxten och skapa fler arbetstillfällen bör fler kommuner kartlägga tillgänglig industrimark i dessa lägen, säger Otterhäll.

Ökning noterad i hela Norden

E-handeln växer som sagt i hela Norden. I Finland och Norge väntas omsättningen för den totala e-handeln stiga från 9 procent till 11 procent, Danmark från 16 procent till 18 procent och Sverige från 10 procent till 14 procent 2019–2020, enligt rapporten.

Läs även: Amazon.se öppnar – så reagerar fastighetsbranschen 

Mer långsiktiga konsumentbeteenden är alltid svåra att förutspå, men om nätförsäljningen av mat fortsätter att öka kan även kylda distributionslager göra comeback.

– Andelen mat online är än så länge låg, men det pågår flera byggnationer av kylda distributionslager och konsolidering av kyllager till större anläggningar i huvudstadsregionerna, säger Hampus Otterhäll. 

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

CBRECoronaviruset

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News