Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Logistik

Logistikmarknaden under utveckling

Publicerad: 25 Maj 2020, 14:05

Hans Sahlin på Castellum leder arbetet med att göra om Säve flygplats i Göteborg till ett stort logistikcentrum.

Foto: Castellum

Den snabba utvecklingen på logistikmarknaden har fått extra fart av att både nya och gamla bolag vill få en bit av den växande kakan. • Castellum bygger jättekluster på gamla flygplatsen. • Vasakronan revolutionerar citytransporterna. • Veteranerna i SLP förenades i att tänka nytt.


Ämnen i artikeln:

CastellumSLPVasakronan Fastigheter

Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 2 som utkom i april.

Gamla flygplatsen – Castellums logistikdröm

Ett strategiskt logistiknav – och en testbädd för framtida mobilitetslösningar. Castellum har stora planer för Säve flygplats i Göteborg. På de tre miljoner kvadratmetrarna ska bolaget investera cirka tio miljarder kronor under de kommande åren.

Det är fem år sedan de sista kommersiella passagerarflygen landade på Säve flygplats, strax norr om Göteborg. Kvar finns dock en hel del flygverksamhet i form av helikopterverksamhet för polis, ambulans och sjöräddning, liksom flygutbildningar och privatflyg. Här pågår dessutom projekt med såväl drönare som elflyg. Castellum har dock planer på att fylla sitt område med ännu mer transporter av olika slag.

Läs även: Poolia flyttar till Lilla Bantorget – Castellum skriver avtal 

Säve flygplats hade varit i Sernekes ägo i drygt två år när Castellum förvärvade samtliga av Göteborgsbyggarens fastigheter i och kring Säve flygplats. Siktet var inställt på att skapa framtidens logistiknav och ett område för innovation inom hållbara transporter och mobilitet. 

– Göteborg är ett av våra fokusområden i Norden för etablering av nya logistikfastigheter. Men utmaningen har varit tillgång till byggbar mark i intressanta områden. Genom förvärvet av Säve får vi nu tillfälle att möta marknadens efterfrågan på moderna logistikfastigheter i Nordens viktigaste logistikcentrum under lång tid, berättar Hans Sahlin, ansvarig för logistikfastigheter på Castellum.

Under en tioårsperiod planerar Castellum att bygga cirka 800 000 kvadratmeter logistiklokaler, vilket innebär ett betydande tillskott i bolagets portfölj inom nischen.

– I dag har vi cirka 1,2 miljoner kvadratmeter logistikyta i hela Norden, säger Hans Sahlin.

Ambitionen är att byggstarta logistikdelen under 2021. Hur lång tid det tar innan den totala ytan är utbyggd beror på marknadens utveckling.

– De senaste åren har det byggts runt 600 000 kvadratmeter logistik årligen. Vi ser otroligt långsiktigt på detta och planerar så att de första etableringarna ska kunna växa med tiden, säger Hans Sahlin.

Läs även: Arnhults ägande i Castellum större än tidigare känt 

Logistiken kommer att utgöra ungefär hälften av ytan på Säve flygplats. På återstående yta ska flygverksamheten leva kvar, men här ska också rymmas en testbädd för mobilitet och hållbara transporter. Nyligen stod det bland annat klart att ett en, som den halvt förklätt kallades i ett pressmeddelande, västsvensk fordonstillverkare, skrivit avtal med Castellum om att bedriva testverksamhet och utveckling av autonoma tunga fordon och elfordon på en ny testbana.

– Testbanan är en del av flygets tidigare landningsbana, säger Hans Sahlin.

Säve ska också bli arena för hållbar energi, som lokal elproduktion med solceller.

– Vi planerar även för stora solcellssatsningar för att kunna försörja fastigheterna på platsen med energi på ett så effektivt sätt som möjligt och som också är hållbart över tid , säger Hans Sahlin. 

”Alla ville vara med”

Under förra året genomförde Castellum workshops med deltagare från fordonstillverkare, energibolag, myndigheter med mera. Intresset för projektet har varit stort.

– Alla ville vara med och vara en del av utvecklingen. Vi har också märkt att de aktörer vi pratat med om att komma in på testsidan även vill vara med i den kommersiella delen, säger Hans Sahlin.

Ett tiotal Castellum-anställda arbetar med Säve i dag och dialog pågår för fullt med intressenter som vill ha verksamhet på området.

Området är en fantastisk plats för etablering av framtida logistik i Norden, med en blandning av olika verksamheter som skapar en levande miljö och med kopplingar mot befintlig infrastruktur kring flygverksamheten. Det kommer att bli en otroligt intressant resa, säger Hans Sahlin.

Vasakronan har skapat ett samarbete med Ragn-Sells kring klimatsmarta leveranser inne i centrala Stockholm.

Vasakronan har gjort affär av trånga citymiljöer

Genom att använda sina garage på nya sätt kan fastighetsägare skapa möjligheter för smarta logistiklösningar i städerna. I det branschöverskridande samarbetet Älskade Stad har Vasakronan bidragit till att minska antalet transporter i staden.

Ronald Bäckrud är regionchef i Stockholm på Vasakronan och har i många år varit engagerad i hur de som fastighetsägare kan bidra till att skapa hållbara logistiklösningar i den allt trängre citymiljön.

– För att leva upp till vår övergripande vision om att skapa den goda staden måste vi ta ansvar långt utanför husets väggar. Redan under Ulla Hamiltons tid som trafikborgarråd pratade jag med henne om att göra en branschöverskridande logistiksatsning i praktiken, berättar Ronald Bäckrud.

Läs även: Vasakronan gör om – tar in ny chef för fastighetsutveckling 

Gaturummet är begränsat i stadsmiljön och en prioriterad fråga, menar han. En lösning är att få bort den tunga trafiken och här kan fastighetsägarna ta sina garage till hjälp. 

– Traditionellt har vi hyrt ut garagen till parkeringsoperatörer via sedvanliga hyresavtal, men vi började titta på hur vi själva i stället kunde börja använda ytorna som en servicefunktion med flera olika användningsområden, säger Ronald Bäckrud.

Vasakronan började se över var det fanns möjlighet att testa nya modeller för garageutrymmen och landade i fastigheten Klara Zenit, Postgirots gamla huvudkontor tillika platsen för Vasakronans eget huvudkontor. I parkeringsgaraget upprättades en samlastningsdel där lastbilar skulle kunna köra in med gods som sedan distribueras ut i stan med hjälp av mindre eldrivna fordon. Ragn-Sells, som redan skötte logistiken i själva fastigheten, blev snabbt partner i projektet tillsammans med Vasakronan och Stockholms Stad.

– Det som återstod var en logistikpartner och de som nappade på idén var Bring, säger Ronald Bäckrud.

Med alla parter ombord kunde konceptet, som fick namnet Älskade Stad, sjösättas 2017. Bring kör in med sina lastbilar där godset lastas över till Ragn-Sells små elfordon. När Ragn-Sells kört ut godset passar de samtidigt på att ta med paket och hämta avfall på vägen tillbaka.

– Ragn-Sells fordon är av samma typ som bagagetruckarna på Arlanda. De går på el och har bland annat dispens att köra på flera gågator och kan köra alla tider, vilket inte är tillåtet med större lastbil, säger Ronald Bäckrud.

Kommersiellt gångbart samarbete 

Älskade Stad har fått mycket uppmärksamhet och Ronald Bäckrud menar att en framgångsfaktor är att projektet drivs på affärsmässiga grunder.

– Många andra samverkansprojekt sponsras på olika sätt, men vår utgångspunkt har varit att Älskade Stad ska vila på kommersiell grund, säger han.

I augusti 2019 rullades samarbetet ut även i Malmö där godset lastas om i parkeringsgaraget i Vasakronans fastighet Triangeln. Bring har även tagit konceptet till Norge där man tillsammans med Ragn-Sells och fastighetsbolaget KLP Eiendom driver samarbetet under namnet Elskede by.

I Sverige vill Vasakronan utveckla idén med att använda sina garage på ett mer mångsidigt sätt och har sagt upp hyresavtalen i flera garage för att själva ta kommandot över hur de ska nyttjas I Zenit har till exempel eltaxiföretaget Bzzt hyrt in sig för parkering.

– Det här är en modell vi lobbar för. Nu är det fullt i Zenit-garaget, men vi har större garage med bättre tillgänglighet, säger Ronald Bäckrud.

Läs även: Ronald Bäckrud – Regionchef Stockholm

Han upplever att städerna i större utsträckning har börjat se behovet av genomtänkta lösningar för citylogistik. 

– Städerna har inte alltid haft en godsstrategi, utan har behandlat transporterna som ett nödvändigt ont. Men med mer människor på samma yta ökar behovet av att använda ytan mer effektivt. Samtidigt har vi lokaler som står tomma på kvällar och helger. Det finns synergier där vi fastighetsägare kan bidra till en bättre använd, tystare och renare stadsmiljö, säger Ronald Bäckrud.

Peter Strand är en av fyra tunga fastighetspersoner som står bakom SLP.

Foto: SLP

Branschgiganter satsar på logistiken

Det första verksamhetsåret har knappt avslutats och redan har Swedish Logistic Property, SLP, redan skapat en växande portfölj av logistikfastigheter. Och mer lär hända under 2020.

Ägarkvartetten bakom SLP är Peter Strand, Erik Selin, Greg Dingizian och Mikael Hoffman.

– Vi var några som efter avyttringen av Victoria Park insåg att vi trivdes bra tillsammans och ville köra ett nytt race, berättar Peter Strand, arbetande styrelseordförande i SLP.

Att det blev logistikfastigheter har flera skäl.

– Jag hade varit inne i logistiksegmentet tidigare, men för Erik var det nytt. Vi såg också att det fanns en stor diskrepans i avkastning mellan nya och gamla fastigheter, säger Peter Strand.

Läs även: SLP och Qvana utvecklar tillsammans

SLP:s affärsidé är tvådelad och består dels av att förvärva befintliga logistikfastigheter och förädla dem för att kunna höja standard och därmed hyrorna, dels av nybyggnadsprojekt.

– Vi har valt att inte köpa fastigheter där det finns färdiga, långa hyresavtal, utan vi vill vara med och förädla, säger Peter Strand.

Det första förvärvet gjordes i slutet av februari 2019, med köpet av två logistikfastigheter i Malmöområdet. Sedan dess har expansionen fortsatt. I december köpte SLP Nettos tidigare centrallager i Falkenberg, med en uthyrningsbar yta på runt 24 000 kvadratmeter, och en knapp månad senare tecknades ett nytt, sexårigt hyresavtal med bryggerijätten Carlsberg för lokalen.

Läs även: SLP gör ytterligare förvärv i Malmö

I januari i år förvärvades även ett 6 000 kvadratmeter stort markområde från Helsingborgs stad där en kontors- och lagerbyggnad kommer att byggas med byggstart under våren.

I dag arbetar fyra anställda plus Peter Strand operativt i SLP. Styrelseordföranden ser ljust på framtiden för bolaget. Det finns gott om möjligheter inom logistiksegmentet, menar han.

– Många jagar de här långa flödena som kommer med långa befintliga kontrakt, men det finns en jättestor lucka med fastigheter som har stor utvecklingspotential. Genom den typen av förvärv hoppas vi kunna växa vidare. Vi är också i diskussion med kommuner om markförvärv där vi kan bygga nytt, säger Peter Strand.

Anders Siljevall

Reporter

anders.siljevall@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.