Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Logistik

Het logistikmarknad i Göteborg

Publicerad: 16 December 2013, 15:00

Foto: Göteborgs hamn

Göteborg är ett av Sveriges viktigaste logistiknav, om inte det viktigaste, och det går knappt att hitta en outhyrd logistikyta i staden. ”Vi har endast ett mindre antal kvadratmeter lager och logistik att hyra ut i anslutning till Göteborgs hamn.”, säger Henrik Saxborn, vd för Castellum.


Ämnen i artikeln:

GöteborgPrologisCastellumHenrik Saxborn

Göteborg är ett av Sveriges viktigaste logistiknav, om inte det viktigaste, och det går knappt att hitta en outhyrd logistikyta i staden.
”Vi har endast ett mindre antal kvadratmeter lager och logistik att hyra ut i anslutning till Göteborgs hamn.”, säger Henrik Saxborn, vd för Castellum.

Allan Lavén, Nordenchef på Prologis, förklarar att det är en vanlig missuppfattning att det primärt är Volvo som driver fram ekonomin i Göteborg. Istället är det hamnen, menar han.

– Hamnen är den stora ekonomiska motorn i Göteborg. Det är Nordens största och viktigaste containerhamn och trafiken i hamnen ökar varje år, säger Allan Lavén.

Hamnen spelar inte enbart en stor roll i Göteborgs ekonomi då  90 procent av all svensk export och import går via sjöfart och enligt information på Göteborgs Hamns hemsida går en tredjedel av denna sjöfart via hamnen i Göteborg. Dessutom går cirka 60 procent av landets sjöburna containertrafik via hamnen. Under 2012 passerade sammanlagt cirka 900 000 tjugofotscontainrar 163 000 bilar och närmare 1,7 miljoner passagerare Göteborgs hamn. Dessutom passerade 534 000 så kallade ro/ro-enheter (ro/ro är en förkortning för roll on/roll of, det vill säga enheter som rullas ombord på fraktfartygen) hamnen under 2012.

Godset som flyttas i dessa containrar och ro/ro-enheter måste självfallet hanteras och när volymerna ständigt ökar så förefaller det naturligt att behovet för ytor för att hantera godset ökar. Även om en del av godset lyfts relativt omgående på tåg eller lastbil och transporteras vidare för hantering på annan ort så hanteras en stor del av godset i lagerfastigheter i Göteborgs hamn med omnejd och enligt både Allan Lavén och Henrik Saxborn, vd för Castellum, är efterfrågan efter lediga ytor betydliget större än utbudet, som är i princip obefintligt.

– Vi har endast ett mindre antal kvadratmeter lager och logistik att hyra ut i anslutning till Göteborgs hamn, säger Henrik Saxborn.

Han tillägger att Castellum via sina dotterbolag för närvarande utvecklar logistikfastigheter i storgöteborg och vill utveckla fler i anslutning till hamnområdet.

Även Prologis bygger en ny fastighet på 15 000 kvadratmeter i Göteborgs Hamn och Allan Lavén förklarar att det är den enda fastighet Prologis, som är världens största fastighetsägare inom segmentet, bygger på spekulation i Europa, på mark som man inte redan äger, sedan 2008þ

– Jag vill dock påstå att det inte rör sig om någon spekulation med tanke på hur het marknaden är just nu, tillägger han.

Allan Lavén uppskattar det nuvarande behovet på lagerfastigheter i anslutning till hamnen till cirka 250 000 kvadratmeter varav han tror att man kommer att nyproducera cirka 50 000 kvadratmeter per år de kommande åren.

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.