Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Kontor

Kontorshotellen vädrar morgonluft: ”Fler vill slippa fasta kostnader”

Publicerad: 23 April 2020, 08:41

Posthuset i Stockholm.

Foto: 7A

Många bolag ser över sina kostnader för lokalhyror under krisen. Med all rätt, menar Fredrik Hultman, grundare och vd på kontorshotellaktören 7A: ”Det blir rätt stora summor om man räknar hyra per person i stället för kvadratmeter”.


Ämnen i artikeln:

CoworkingCoronaviruset7AStockholm

Trots att kontorsmarknaden är avvaktande och många konferensrum står ödsligt tomma i kölvattnet av coronapandemin, så vädrar kontorshotellen morgonluft. 

– Få bolag vet om de kommer att krympa eller växa fram till 2025. För oss är det förstås bra, eftersom vi säljer en produkt som är flexibel, säger Fredrik Hultman, grundare och vd på 7A, till Fastighetsnytt. 

Läs även: Fler storbolag lockas till coworking 

Bolaget har fyra kontorshotell i centrala Stockholm.

– Vi märker att fler större bolag hör av sig till oss. Nu börjar även svenska och europeiska storbolag, inte bara amerikanska, se fördelar med att slippa fasta kostnader för lokaler som inte alltid nyttjas maximalt. 

De flesta nyttjar bara två tredjedelar av sina lokaler, fortsätter Fredrik Hultman. 

– Det blir rätt stora summor om man räknar hyra per person i stället för kvadratmeter, särskilt för stora lokaler. 

7A beräknar att ett företag med 220 anställda som hyr lokaler i 7A:s lokaler i Posthuset sparar omkring 3–5 miljoner kronor per år, jämfört med ett traditionellt kontor.

Coworking varierar stort

Det gäller också att särskilja på coworking och kontorshotell, enligt Fredrik Hultman. 

– Coworking förknippas ofta med startups, som sällan är lönsamma i början. Men vi hyr lokaler till etablerade bolag. Det finns även missuppfattningar om att man måste dela kontor med andra, men det måste man inte, säger han. 

Läs även: Analytiker: Coworking vinnare i coronatider 

Merparten av bolagets intäkter kommer från att hyra ut hela våningsplan till företag. 

– Vi tar mer betalt för ytan, men sammanlagt är det en bra affär för kunden om man räknar per anställd. 

En affärsmodell som även går hem bland fastighetsbolagen. 

– Alla fastighetsägare som vi pratar med säger att vi är ”framtiden för kontor”. Vi höjer värdet på fastigheten, säger Fredrik Hultman.

Wallenstam har valt att ta samarbetet snäppet längre. Förra året blev fastighetsbolaget storägare i Convendum, Stockholms största coworking-aktör, och äger nu 30 procent av bolaget. 

– Det finns ingen motsättning här, för parterna gynnar varandra.

Fredrik Hultman tror inte att vare sig Wallenstam eller något annat fastighetsbolag har som mål att börja driva kontorshotell i egen regi. 

– Det vore som att säga: ”Nu ska vi driva hotell, bara för att vi hyr ut lokaler till hotell”. Det är snarare vår uppgift att sköta affärerna och göra kunderna nöjda, så att fastighetsägaren kan fokusera på sitt. 

Ökad efterfrågan

Just nu ser framtiden lovande ut. Efterfrågan på kontorshotell har ökat konstant sedan 7A startade sin verksamhet för 15 år sedan, särskilt de senaste 3–4 åren.

– När vi började hade snittkontorskunden 2–3 personer. I dag har man 20–30 personer. I framtiden kommer vi att ha samma snittkund som fastighetsägaren har i dag, säger Fredrik Hultman. 

 

Mer om 7A

Startades av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang 2006. 

Bolaget har kontorshotell på Strandvägen, Odenplan, Centralen och i Posthuset i Stockholm. 

7 A har cirka 240 hyresgäster och arrangerar runt 20 000 konferenser årligen.

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.