Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Kontor

Kontorsbristen skapar nya affärsmöjligheter

Publicerad: 21 Juni 2018, 02:00

Christoffer Börjesson.

Foto: Fastighetsägarna Stockholm.

I Stockholm råder inte bara bostadsbrist, utan också kontorsbrist. Det skapar problem för företag som vill växa. Kan coworking vara en del av lösningen?


Ämnen i artikeln:

Fastighetsägarna Stockholm

I Stockholm råder inte bara bostadsbrist, utan också kontorsbrist. Det skapar problem för företag som vill växa. Kan coworking vara en del av lösningen?

Coworking är en växande internationell trend. Den innebär att flera företag delar kontorsyta och istället för hyreskontrakt tecknar företagen medlemskap. På så sätt får företag tillgång till billiga och flexibla arbetsplatser i centrala lägen. Från början riktade sig coworking mot mindre och nystartade företag. Idag växer intresset bland stora företag att ta del av den kreativa kultur och kunskapsutbytet som skapas mellan företag som delar arbetsplats. Helio, United Spaces, och Epicenter är några aktörer på den svenska marknaden.

Om du jobbar på ett tjänsteföretag idag behöver ditt arbete inte vara knutet till en specifik plats. Med dator, wifi och telefon kan många människor utföra sitt arbete var som helst. Detta är fastighetsägarnas nya verklighet. Digitaliseringens konsekvenser är dramatiska. Plötsligt tar nya aktörer plats i en bransch och slår ut äldre etablerade företag vars affärsmodeller blivit föråldrade. En aktör som amerikanska WeWork kan förändra marknaden för kontor på samma sätt som Amazon slår ut fysiska butiker. Utvecklingen går snabbt. Förvandlingen är ofta datadriven.

Men vilka blir effekterna för fastighetsbranschen? Jag menar att utvecklingen inte är ett hot, utan en möjlighet för företagen i vår bransch att utveckla sina affärsmodeller och skapa nya intäkter.

Dagens hyresgäster efterfrågar skräddarsydda lösningar och möjlighet att snabbt kunna skala upp eller ner sitt engagemang. För att svara upp mot egna och andras behov – och möta konkurrensen från utländska aktörer – måste fastighetsägarna skaffa kontroll över fastigheternas data och lära sig att analysera den för att kunna utveckla nya lösningar som svarar på hyresgästernas behov. Vår bransch måste bygga snabbfotade kunskapsorganisationer som kan agera agilt, fånga nya affärsmöjligheter och undvika kostsamma misstag.

Fastighetsägare måste fundera på om de ska bli ”plattformsbolag” och integrera ”operatörer” eller ”tjänsteaktörer” i sin affärsmodell för att svara upp mot kundbehoven. Eller ska fastighetsägaren fortsätta att hyra ut sin yta och fastighet precis som tidigare?

Vilken typ av affärsmodell är den bästa? Den man har idag med handeln som ofta är intäktsbaserad eller den med hotell med intäktsbaserad och/eller fast hyra till den med lokaler som enbart har fast hyra. Eller är det andra typer av affärsmodeller som kan eller borde skapas?

En sak är säker, kontorsmarknaden kommer att förändras. Den stora frågan för svenska fastighetsägare är om de ska skapa egna erbjudanden eller om de ska låta andra operatörer leda utvecklingen?

I Almedalen lanserar Fastighetsägarna Stockholm en ny insiktsrapport där vi tittar närmare på frågan.

Christoffer Börjesson
CDO, Fastighetsägarna Stockholm

Ämnen i artikeln:

Fastighetsägarna Stockholm

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.