Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Kontor

Investeringsklimat på kontorsmarknaden

Publicerad: 25 Oktober 2018, 12:30

Maria Krumlinde och Marie Eriksson.

Foto: Newsec.

Kombinationen av mycket liten tillgång och stor efterfrågan gör att kontorsmarknaden i Stockholm blir skev och att priserna trissas upp. I nuläget ser vi inga större projekt i detta segment som kan förändra situationen.


Ämnen i artikeln:

Newsec

Krönikan är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 4, 2018.

Det är nog få som har missat att kontorsmarknaden i Stockholm är glödhet med rekordlåga vakansgrader. Under det första halvåret 2018 stod investeringar i kontorsfastigheter för cirka 30 procent av den totala transaktionsvolymen över 40 mkr i Sverige. Den mycket låga vakansgraden i Stockholm CBD under det andra kvartalet 2018, 1,5 procent, kombinerat med fortsatt stor efterfrågan och ett litet utbud ledde till betydande investeringar utanför tullarna till höga kvadratmeterpriser och låga yielder. Vi ser att stora fastighetsägare, exempelvis Fabege och Skanska, satsar mer på projekt i Stockholm och närförort.

Kombinationen av mycket liten tillgång och stor efterfrågan gör att kontorsmarknaden i Stockholm blir skev och att priserna trissas upp. I nuläget ser vi inga större projekt i detta segment som kan förändra situationen så vi förutspår att hyresnivåerna för kontor kommer att ligga kvar eller till och med öka de närmaste åren.

Vakansgraden i Göteborg CBD var under det andra kvartalet 2018 fyra procent och där har det även börjat byggas kontor. Det resulterar i att Göteborg, jämfört med Stockholm CBD som står helt stilla, har en mer sund tillväxt på kontorsfronten.

Ett starkt varumärke är centralt i konkurrensen om arbetskraft och arbetsplatsen i sig har blivit en allt viktigare del i varumärkesbyggandet. På hyresgästsidan ser vi att det traditionella kontoret många gånger inte längre är tillräckligt attraktivt i sig utan att det satsas mer på att etablera byggnaden som en hubb för olika typer av tjänster och upplevelser. Läget och utformningen på lokalen och fastigheten ska samverka med bolagets värderingar och strategi för att attrahera ny och behålla befintlig personal.

Lokalen ska gärna ligga i ett område med liv och rörelse under en stor del av dygnet, till skillnad från mer traditionella kontorsområden som somnar efter klockan 18. Inredningen ska gärna återspegla verksamheten och samtidigt förmedla en ”hemmakänsla” med möjlighet till både avkoppling, trivsel och produktivitet. Att personalen mår bra är viktigt och här efterfrågas bra klimat, träningsmöjligheter och gärna en hälsosam servering med utrymmen för event. Intresset för miljöfrågor och gröna hyresavtal fortsätter att öka från såväl fastighetsägare som hyresgäster och för fastighetsägare som vill ligga rätt i tiden ser vi att det i innerstaden börjar bli viktigare med cykelparkering än bilparkering och utanför city efterfrågas laddningsstationer till elbilar.

Det ställs också högre krav på mer flexibla hyreskontrakt. Många hyresgäster är inte längre intresserade av tiotals sidor med juridiska formuleringar utan vill ha en mer kundanpassad och digital lösning. I hela branschen ser vi en förflyttning, lite likt den resa som pågår i finansbranschen, från ett formellt och juridiskt förfarande till ett som är mer konsumentorienterat och kundnära. Allt i syfte att göra det enklare att teckna avtal.

Maria Krumlinde
Head of Leasing, Newsec Advisory
Marie Eriksson
Head of Leasing Newsec Property Asset Management

Ämnen i artikeln:

Newsec

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.