Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Tryggare parkeringsgarage behövs när gatorna omvandlas

Publicerad: 25 november 2016, 16:00

I takt med att gaturummet i städerna blir allt mer eftertraktat kommer parkerade bilar i högre grad än idag förpassas till underjordiska garage och parkeringshus. Problemet är att många, framförallt kvinnor, upplever den typen av miljöer som otrygga.


Inflyttningen till städerna är större än någonsin. Förtätning ligger i tiden. Enligt trafikkonsulten Pelle Envall, som är doktor i trafikplanering, är vi mitt uppe i utvecklingen mot att parkeringsplatser i stadsrummet försvinner.

– Det sker nu. Våra stora och medelstora städer växer kraftigt. I flertalet städer är den nya parkering som läggs till i garage eller under jord. Antal parkeringsplatser på gator i stadskärnor minskar när marken behövs för busskörfält,  gågator och uteserveringar. Trycket i omvandlingen kommer öka de närmaste fem åren när nya stadsdelar byggs tätare och med högre hus.

Viktigt att rop på hjälp hörs
Det finns idag en del forskning kring hur människor upplever olika typer av stadsmiljöer ur trygghetssynpunkt, så kallade trygghetsanalyser. När det gäller just parkeringsgarage är kunskapsläget däremot ganska bristfälligt. Enligt Pelle Envall märks det när man ser närmare på hur många garagemiljöer är utformade, även relativt nybyggda varianter. När hans företag Trafikutredningsbyrån utförde en trygghetsbesiktning av tio garage i Stockholm och Göteborg upptäckte man en hel del brister, men även saker som är tämligen enkla att åtgärda.

– Det är flera saker som påverkar tryggheten. En viktig aspekt är att utformning och lösningar ger känslan att någon skulle höra mig om jag ropade på hjälp. En annan viktig utformningsaspekt är att människor vill ha koll på sin omgivning, inga mörka hörn, dörrar med glas så att man ser vad som händer på andra sidan, säger Pelle Envall.

Förbättringar bra för både kvinnor och män
Upplevelsen av vad som är tryggt respektive otryggt är subjektiv. Faktum är att enligt statistiken är det relativt ovanligt att människor blir utsatta för brott i garagemiljöer. Likafullt visar undersökningar som garageanläggningsägare har genomfört att framförallt kvinnor tycker att det är obehagligt att vistas i dem. Något som är svårt att ändra på.

– Rädsla sitter djupt, det är programmerat i människors natur. Hur skulle man praktiskt gå tillväga för att nå ut till människor att garage är tryggare miljöer än hjärnan talar om för oss att de är? säger Pelle Envall.

Däremot, menar han, går det i många fall går ganska enkelt att bygga bort problem med bättre utformning, om man vet vilka aspekter människor reagerar mer eller mindre negativt på.

– Genom att fråga kvinnor är det lättare att få reda på vilka utformningsaspekter som är viktiga. Ett garage kan till exempel vara väl belyst men ändå upplevas som otryggt på grund av andra svagheter i utformningen. Förbättrad utformning är positiv för både kvinnor och män.

Bättre med positiva budskap
Det är inte bara människors rörelsefrihet och livskvalitet som eventuellt kan påverkas av att man undviker den här typen av miljöer på grund av att de upplevs som otrygga. Det påverkar även ekonomin för de företag som äger garageanläggningar genom att kundunderlaget minskar. Vid sidan av de fysiska åtgärderna, som att använda god belysning och genomskinliga dörrar, kan det vara bra att tänka på hur man kommunicerar i garaget. Exempelvis kan en varningsskylt om risken för bilinbrott öka upplevelsen av otrygghet. I sin trygghetsbesiktning föreslår Trafikutredningsbyrån att man i ett sådant fall använder ett mer positivt eller neutralt budskap för att få fram samma information.

– Använd positiva budskap och inte budskap som spär på otrygghet, säger Pelle Envall.

Daniel Bergstrand

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.