Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Transaktionsvolymen ökade med 16 procent

Publicerad: 2 Oktober 2011, 22:00

Transaktionsvolymen ökade med 16 procent Enligt DTZ ökade transaktionsvolymen med 16 procent under tredje kvartalet jämfört med förra året. Totalt omsattes kommersiella fastigheter för närmare 22 miljarder kronor…


Källa: Pressmeddelande DTZ

Transaktionsvolymen ökade med 16 procent

Enligt DTZ ökade transaktionsvolymen med 16 procent under tredje kvartalet jämfört med förra året. Totalt omsattes kommersiella fastigheter för närmare 22 miljarder kronor.

– Direkt efter semestern upplevde vi att marknaden svalnade något, men efter ett par veckor återvände likviditeten och nu ser vi att transaktionsvolymen ligger i linje med den långsiktiga trenden, säger Agneta Jacobsson, VD DTZ.

Uppdelat på olika fastighetssektorer stod kontor för den största andelen, cirka en tredjedel av transaktionsvolymen. Den näst största sektorn var bostäder med 23 procent. Sett till geografin investerades 27 procent av kapitalet i Stockholm och resten spritt över landet.

De största köparkategorierna var noterade och onoterade fastighetsbolag som vardera stod för en tredjedel av förvärvsvolymen. På säljsidan dominerade onoterade fastighetsbolag med närmare 50 procent.

De utländska investerarnas andel till 11 procent. Detta kan jämföras med 33 procent samma kvartal förra året, vilket även är snittet den senaste 10-årsperioden.

Enligt studien The Great Wall of Money från DTZ Research har mängden nytt kapital som rests för fastighetsinvesteringar minskat globalt sett det senaste halvåret. För Norden har dock volymen hållit sig stabil, vilket indikerar ett fortsatt investerarintresse.

– Vi bedömer att transaktionsaktiviteten i Sverige kommer att hålla i sig även under fjärde kvartalet med dominans av nordiska investerare och tonvikt på kvalitetsobjekt, säger Agneta Jacobsson.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.