Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Starkare konjunktur gav fler långväga besökare

Publicerad: 3 Februari 2011, 23:00

Starkare konjunktur gav fler långväga besökare 2010 blev ett starkt år för svensk turism, störst ökning hade Stockholm. De totala volymerna på svenska boendeanläggningar ökade med tre procent. På hotellen ökade antalet sålda rum med nästan sex procent…


Källa: Pressmeddelande Tillväxtverket

Starkare konjunktur gav fler långväga besökare

2010 blev ett starkt år för svensk turism, störst ökning hade Stockholm. De totala volymerna på svenska boendeanläggningar ökade med tre procent. På hotellen ökade antalet sålda rum med nästan sex procent.

Sverige tog emot 15 procent fler långväga besökare och från våra grannländer var ökningen fem procent jämfört med året innan. Totalt genomfördes 52,5 miljoner övernattningar i Sverige under 2010. Det främsta skälet till uppgången är att den globala konjunkturen har stärkts, vilket ökar resandet både till och från Sverige och i övriga världen.

Utvecklingen i Sverige bättre än i Europa som helhet

FN-organet World Tourism Organization* räknar med att det internationella resandet till och inom Europa ökade med 3,2 procent under 2010, efter en kraftig minskning med fem procent året innan. I Sverige ökade antalet övernattningar av utländska besökare med 4,1 procent under 2010 och 3,1 procent under 2009. Därmed har Sverige som destination haft en bättre utveckling än Europa som helhet.

Stockholm ökar mest

Störst ökning hade Stockholm, där intäkterna ökade med 653 miljoner kronor, följt av Västra Götaland som ökade med 228 miljoner kronor. Procentuellt var det Uppsala som ökade mest, plus 13,6 procent. På hotellen ökade antalet sålda rum med nästan sex procent och logiintäkten per disponibelt rum med 11 procent.

– Turismen bidrar med 160 000 heltidsjobb och är viktig för Sveriges ekonomi. För att skapa långsiktig tillväxt behöver vi öka tillgängligheten och förbättra förutsättningarna för turistföretagen. Här kan Tillväxtverket bidra med både kunskap och samordning, säger Tillväxtverkets generaldirektör Christina Lugnet.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.