Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Samlar allt under Castellums varumärke

Publicerad: 4 April 2016, 04:52

Henrik Saxborn är vd på Castellum.

Foto: Castellum.

Castellum strukturerar om hela koncernen och samlar alla sina dotterbolag under ett varumärke. Det innebär att Castellum slutar vara ett paraply och istället för att driva sex olika dotterbolag delar man verksamheten nu under fyra regioner som alla drivs under Castellums varumärke.


Ämnen i artikeln:

CastellumHenrik Saxborn

Castellum strukturerar om hela koncernen och samlar alla sina dotterbolag under ett varumärke. Det innebär att Castellum slutar vara ett paraply och istället för att driva sex olika dotterbolag delar man verksamheten nu under fyra regioner som alla drivs under Castellums varumärke. Det meddelade bolaget på måndagen.

I samband med strukturförändringen slår man ihop Eklandia och Harry Sjögren till region väst, Aspholmen och Corallen slås ihop till region mitt, Briggen blir region Öresund och Brostaden blir region Stockholm. Cecilia Fast, idag vd för Eklandia, blir chef för region väst, Claes Larsson, vd för Aspholmen, blir chef för region mitt och Briggens och Brostadens vd:ar, Ola Orsmark och Anders Nilsson kommer att fortsätta verksamheten i Öresund respektive Stockholm.

Claes Junefelt, som varit vd för Corallen, kommer att fortsätta arbeta inom koncernen som projektutvecklingschef inom region mitt medan Christer Sundberg, vd för Harry Sjögren, kommer att gå i pension under våren.

I en kommentar skriver Henrik Saxborn, vd för Castellum, att man nu tar Castellum till nästa nivå och sätter formen för bolagets fortsatta tillväxt.

– Genom den här förändringen stärker vi vår lokala beslutskraft och snabbhet, samtidigt som vi ännu bättre utnyttjar vår storlek och utvecklingen på marknaden för att växa, utveckla vår affär och leverera värde till våra aktieägare, säger han.

Arbetet med att implementera den nya strukturen kommer att pågå under 2016 och föregås av fackliga förhandlingar, meddelar Castellum.

Omstruktureringen innebär att klassiska fastighetsvarumärken som Eklandia, Corallen och Briggen försvinner. De ändringar man nu kommer att göra torde dock inte komma som blixten från klar himmel och det har surrats om det ett tag att en sådan omstrukturering skulle vara logisk. Exempelvis skrev Fastighetsnytt om det i 2015 första nummer under vinjetten Det pratas om och under våren 2015 tog man ett första steg mot den nya strukturen när man valde att lyfta fram Castellums varumärke i de olika dotterbolagens varumärken.

Siade redan förra året
Redan i det första numret av Fastighetsnytt 2015, skrev vi om flera av varandra oberoende personer i branschen som resonerade i logiken i att dotterbolagen skulle ta moderns namn. Nedan är den artikeln.

Mamman starkare än döttrarna
Aspholmen, Briggen, Brostaden, Corallen, Eklandia och Harry Sjögren. Tillsammans bildar dessa fastighetsbolag ryggraden i ett av Sveriges största fastighetsbolag, Castellum. De olika, helägda, dotterbolagen är som bekant delade upp på olika regionala marknader vilket gör att de i regel inte kannibaliserar på varandras verksamhet. En struktur som hittills fungerat bra och de olika dotterbolagen har en stark lokal närvaro och starka lokala varumärken men över åren har Castellums varumärke vuxit sig allt starkare och det finns de som anser att koncernmoderns varumärke faktiskt har blivit starkare än dotterbolagens.

Fastighetsnytt har farit runt och hört flera av varandra oberoende personer i branschen resonera att det därmed skulle finnas en viss logik i att dotterbolagen skulle ta moderns namn följt av namnet på den region de är verksamma i. Således skulle Brostaden exempelvis kunna bli Castellum Mälardalen, Briggen skulle bli Castellum Öresund och så vidare.

Sverrir Thór

Ämnen i artikeln:

CastellumHenrik Saxborn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.