Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

PM Tillväxtverket

Publicerad: 19 Maj 2010, 22:00

Innovativ handel driver på ekonomisk tillväxt Det är i växelverkan mellan förändrade köpbeteenden och företagandets villkor och möjligheter som innovationer uppstår. Det är en av slutsatserna i Tillväxtverkets och Svensk Handels rapport Konsumtion och handel…


Källa: Tillväxtverket

Innovativ handel driver på ekonomisk tillväxt

Det är i växelverkan mellan förändrade köpbeteenden och företagandets villkor och möjligheter som innovationer uppstår. Det är en av slutsatserna i Tillväxtverkets och Svensk Handels rapport Konsumtion och handel.

Rapporten tar upp detaljhandelns utveckling i Sverige utifrån ett långt tidsperspektiv, men med fokus på 1990-talet fram till i dag.

Konsumtionsbeteenden förändras

Detaljhandeln har rationaliserats och varit innovativ och på så sätt ökat produktiviteten. Trenden går mot ökad storskalighet och industrialisering. Även om detaljhandeln är lokal/regional till sin karaktär har konsumenterna samtidigt blivit mer mobila.

Den ekonomiska tillväxten ger människor ökat handlingsutrymme och förutsättningar för ändrat konsumtionsbeteende. Att konsumtionen får så starka effekter på branschens struktur hänger också ihop med nya lånemöjligheter. Erbjudanden om att låna pengar för köp i dag som betalas med framtida inkomster utvecklas snabbt.

Branschen och de enskilda butiksägare

Handeln som bransch har blivit mindre beroende av enskilda butikers beslut utan utgör ett system av aktörer där handlingsutrymmet för enskilda butiksägare blir snävare. Samtidigt kan enskilda butiksägare få större vinstmarginaler om de utnyttjar branschens effektivisering. Enligt rapporten kan erfarenheter från detaljhandeln kan öka förståelsen för utvecklingen inom andra tjänstebetonade näringar i ekonomin.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.