Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

PM Köpenhamnsavtalet

Publicerad: 1 Juni 2009, 22:00

Vägen till Köpenhamnsavtalet Expertgruppen för miljöstudier överlämnade idag rapporten Suggestions for the Road to Copenhagen, författad av de amerikanska professorerna Larry Karp och Jinhua Zhao, till Finansdepartementet. Författarna bedömer bland annat att ett verksamt klimatavtal kräver handelssanktioner och/eller koldioxidtullar gentemot länder som ställer sig utanför avtalet…


Källa: Pressmeddelande Finansdepartementet, 2009-06-01

Vägen till Köpenhamnsavtalet

Expertgruppen för miljöstudier överlämnade idag rapporten Suggestions for the Road to Copenhagen, författad av de amerikanska professorerna Larry Karp och Jinhua Zhao, till Finansdepartementet. Författarna bedömer bland annat att ett verksamt klimatavtal kräver handelssanktioner och/eller koldioxidtullar gentemot länder som ställer sig utanför avtalet.

I december 2009 ska världens ledare samlas i Köpenhamn för att förhandla fram ett klimatavtal som är tänkt att ta över efter Kyotoprotokollet. Som EUs ordförandeland under andra halvåret 2009 har Sverige en särskild roll att spela i detta försök att utveckla ett klimatavtal kapabelt att få ett brett stöd bland världens länder. Hur ser då ett sådant avtal ut? Detta diskuteras i rapporten Suggestions for the Road to Copenhagen.

Författarna jämför avtal baserade på internationellt harmoniserade koldioxidskatter, utsläppskvoter resp. s.k. intensitetsmål där utsläppskvoternas höjd indexeras till BNP-utvecklingen. Författarna menar att världen bör sträva efter ett kvotbaserat avtal som tillåter utsläppshandel mellan länder.

Författarna menar att avtalet bör innehålla en s.k. flyktklausul som ger länderna möjlighet att till en avgift kliva av avtalet. En sådan flyktklausul ger en försäkring mot oväntat höga utsläppsminskningskostnader och kan därför väntas öka uppslutningen kring avtalet och/eller avtalets ambitionsnivå. Författarna presenterar en ny sådan försäkringsmekanism som även ökar incitamenten för länderna att uppfylla sina åtaganden. Författarna efterlyser också en Riksbanks-liknande aktör med uppgift att stabilisera det internationella priset på utsläppsrätter, något som ger ytterligare förutsägbarhet över ländernas kostnader för avtalet.

Författarna diskuterar även behovet av differentierade åtaganden och menar att medan industriländerna åtar sig utsläppskvoter i Köpenhamn bör stora utvecklingsländer nu enbart åta sig att i framtiden gå med på utsläppskvoter vars storlek bestäms i senare förhandlingar. Författarna bedömer vidare att ett verksamt klimatavtal kräver handelssanktioner och/eller koldioxidtullar gentemot länder som ställer sig utanför avtalet.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.