Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

PM Höghastighetsbanor

Publicerad: 13 September 2009, 22:00

Höghastighetsbanor föreslås på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö Utredare Gunnar Malm föreslår att separata höghastighetsbanor byggs på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Projektet beräknas kosta 125 miljarder kronor…


Källa: Pressmeddelande Näringsdepartementet, 2009-09-14

Höghastighetsbanor föreslås på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö

Utredare Gunnar Malm föreslår att separata höghastighetsbanor byggs på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Projektet beräknas kosta 125 miljarder kronor.

En utbyggnad av separata dubbelspår för trafik i upp till 320 kilometer i timmen på de båda sträckorna har kostnadsberäknats till 125 miljarder kronor. Utredningen bedömer att staten kommer att få svara för cirka hälften av kostnaden. Återstående kostnader täcks enligt förslaget av biljettintäkter samt medfinansiering från berörda regioner och från EU. Biljettpriset förutsätts ligga på samma nivå som för dagens tågresor.

Den samhällsekonomiska kalkyl som genomförts för projektet visar att projektet, med gjorda antaganden, är samhällsekonomiskt lönsamt.

Restiden från Stockholm till Göteborg med höghastighetstrafik beräknas till två timmar och till Malmö beräknas restiden bli cirka två och en halv timme. Även orter vid sidan av höghastighetsbanorna beräknas få betydligt kortare restider genom direkta tåg som går på både höghastighetsnätet och det vanliga järnvägsnätet.

För godstrafiken skulle de nya banorna innebära en möjlighet att öka och utveckla trafiken genom att spårkapacitet frigörs på Västra och Södra stambanan.

– En utbyggnad av höghastighetsbanor skulle skapa förutsättningar för ett helt nytt transportsystem med förbättrade möjligheter till effektiva gods- och persontransporter och samtidigt kommer förutsättningarna för var man kan bo och arbeta att ändras. Förslaget bidrar till stärkt utveckling och konkurrenskraft för Sverige, säger utredare Gunnar Malm.

Gunnar Malms bedömning är att trafiken på banorna kan starta 2023-2025.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.