Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

PM Citybanan

Publicerad: 19 Januari 2009, 23:00

Ingen tunneldrivning från Odenplan för Citybanan i Stockholm Citybanan väljer en lösning för Odenplan som innebär färre transporter och kortare byggtid på Odenplan. Betydligt mindre bergmassor tas upp och etableringen påbörjas tidigast i början av 2010…


Källa: Pressmeddelande, Banverket

Ingen tunneldrivning från Odenplan för Citybanan i Stockholm

Citybanan väljer en lösning för Odenplan som innebär färre transporter och kortare byggtid på Odenplan. Betydligt mindre bergmassor tas upp och etableringen påbörjas tidigast i början av 2010.

Behovet av transporter från Odenplan minskar med cirka 20 000 lastbilar när utlastningen av cirka 200 000 ton berg flyttas från Odenplan. Samtidigt minskar tiden för Citybanans etablering på torget med ett år. Tidigast i början av 2010 börjar Citybanans arbeten på platsen då själva stationsbyggnaden påbörjas.

– Detta är det mest kostnadseffektiva alternativet att bygga på som dessutom ger minsta möjliga påverkan på omgivningen. Det är klart positivt att idag kunna presentera lösningen, säger Kjell-Åke Averstad som är projektchef på Citybanan.

Lösningen innebär att bergmassorna från tunneldrivningen tas genom arbetstunneln på Norra Stationsgatan och sedan transporteras bort via Norrtull.

– Vi har analyserat möjligheten att bara driva tunneln från norr som ett alternativ i vår planering. För vasastadsborna innebär detta närmast att vi inte etablerar någon arbetsplats på Odenplan under 2009, säger Peter Jonsson som är projektledare delprojekt Norr.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.