Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Omstörtande framtid för fastighetsbranschen?

Publicerad: 11 november 2016, 14:01

Bild: Dreamstime.

När den teknologiska utvecklingen tar fart och nya idéer och innovationer avlöser varandra i rasande takt gäller det att anamma den nya tekniken. Det gäller även för fastighetssektorn som bör hålla utkik efter branschens eget Spotify.


Tekniska framsteg som förändrar en marknad brukar benämnas som Disruptive technology (omstörtande teknik). Man kan nämna Facit som med sina mekaniska räknemaskiner inte klarade av att möta skiftet till den nya, elektroniska marknaden. Eller fildelningsprogrammet Napster, som lanserades 1999 och gjorde att man plötsligt kunde ladda hem vilken musik som helst på ett par minuter – magi! I dag har företag som Spotify och sociala medier helt förändrat sättet på vilket vi konsumerar musik.

Begreppet Disruptive technology myntades av den amerikanske läraren och författaren Clayton Christensen. Han argumenterar också för att företag som enbart fokuserar på kunders nuvarande behov och misslyckas att planera för och investera i framtida teknik, kommer att få svårt att klara sig.

Trögrörlig bransch
Att anamma den digitala utvecklingen kommer att vara en nyckelfaktor även för fastighetsbranschen, som på grund av sin storlek och långsiktiga natur kan anses vara något trögrörlig när man talar om innovation och ny teknik.

Jonathan Hannam, tidigare bekant från bland annat Areim där han arbetade med att resa internationellt kapital, har grundat Taronga Group tillsammans med Avi Naidu. Bolaget ska bland annat investera i innovation inom fastigheter och den byggda miljön, med fokus på Asienmarknaden.

Hannam berättar att när man presenterat sin idé för investerare och frågat varför branschen varit långsam när det gäller att anpassa sig blir svaret ofta att de långa ledtiderna försvårar möjligheterna att plocka in tekniska nyheter i pågående projekt.

– Utvecklare brottas med projekt som har många rörliga bitar, att leverera i tid, klara budget och se till att kvalitén är på rätt nivå. När sedan investerarna adderar krav på hållbarhet och möjligheter att tillgodogöra sig nya, teknologiska framsteg så blir det svårt att balansera. Jag tror också att det finns en viss belåtenhet inom fastighetssektorn, med ett motstånd mot förändring från individer. Men den digitala transformationen inom fastigheter, påeldad av teknologin, har nu börjat i marknader som New York, San Francisco, London och Stockholm och förväntas ha en signifikant påverkan på alla aspekter inom fastigheter, säger Jonathan Hannam.

Jonathan Hannam. Foto: Privat.

Jonathan Hannam. Foto: Privat.

Men det rör på sig i branschen, menar Jonathan Hannam, och refererar till siffror från CB Insights. De visar att investeringar inom fastighetsteknologi nådde rekordnivåer under 2015, med rest kapital på 1,7 miljarder dollar över 191 affärer, en ökning med 821 procent jämfört med 2011 års nivå.

– Företag som Hightower (mjukvara inom kommersiell uthyrning) i New York, Switch (automation för smarta hem) och VentureCrowd Property (crowdfunding-plattform inom fastighetssektorn) i Australien förändrar de traditionella affärsmodellerna drastiskt. Tre av de största affärerna inom fastighetsteknologi förra året, i termer av investeringsstorlek, kom alla från Asien med Kinabaserade Fangdd och Aiwujiwu samt Singaporebaserade PropertyGuru, säger Jonathan Hannam.

Sinne öppet för förändring
För Taronga Group handlar det om att investera i nya satsningar kring hållbarhet, energi, material och mjukvara och hjälpa dessa nya företag på ett tidigt stadium för att få dem att växa genom att erbjuda tillgång till kapital, guidning och kontakt med nyckelkunder.

Bolaget definierar fastighetsteknologi via två fokusområden. Det första är produktinnovation, mjukvara eller hårdvara och annan teknik som kan underlätta och öka intäkterna för en fastighetsägare. Det andra handlar om affärsmodeller, förändringar inom produktleveranser, service eller innehåll. Saker som tillför värde, är lättare att använda och sänker kostnaderna för slutanvändaren med potential att förändra hela sektorns arbetssätt.

Men förändringar är svåra att hantera för företag som kan vara låsta i sin affärsmodell och organisation.

– För att fastighetsbolagen ska kunna anpassa sig krävs ett sinne som är öppet för förändring, med start från allra högsta nivå, säger Jonathan Hannam.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.