Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Nytt bolag för destinationsutveckling bildas

Publicerad: 13 Februari 2011, 23:00

Nytt bolag för destinationsutveckling bildas VisitSweden, Svensk Turism och Swedavia bildar ett gemensamt bolag för utveckling av destinationer i Sverige. Målet är 20 nya exportmogna destinationer år 2020…


Källa: pressmeddelande Visit Sweden

Nytt bolag för destinationsutveckling bildas

VisitSweden, Svensk Turism och Swedavia bildar ett gemensamt bolag för utveckling av destinationer i Sverige. Målet är 20 nya exportmogna destinationer år 2020.

I somras presenterades en nationell strategi för svensk besöksnäring med visionen att fördubbla omsättningen i svensk besöksnäring till år 2020. Det nystartade bolaget kommer att coacha svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga.

– Det är ett stort och viktigt steg att vi nu bildar destinationsutvecklingsbolaget. Den modell för utveckling som har presenterats i den nationella strategin har mött mycket stort intresse och vi har redan en lång rad destinationer som vill vara med och bli exportmogna. Efterfrågan kommer från besöksnäringen och det är många som vill att detta ska lyckas, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande i Svensk Turism.

Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän inom ramen för Västsvenska Turistrådets verksamhet. Fler pilotprojekt kommer att väljas ut. Verksamheten ska vara självfinansierad och drivas med utgångspunkt i VisitSwedens kunskap om internationella besökares krav.

– Vi äger och driver 13 flygplatser i Sverige, men ingen flygplats i världen kan locka kunder på egna meriter. Det är destinationen som är målet. Samtidigt är vi en nyckelaktör för de destinationer som vill utvecklas, så ett aktivt samarbete från båda håll är helt avgörande, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.