Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Ny marknadsplats för kommersiella fastigheter

Publicerad: 12 November 2015, 14:31

Alexander Åquist, Viktor Söderström och Tim Andersson som tillsammans startat Objektia.

Tre studenter inom industriell ekonomi utvecklade tillsammans en tjänst för bostadsmarknaden, där man kunde jämföra olika områden med varandra. Deras hypotes var att det var en viktig parameter när man letar efter en bostad.


Artikeln är tidigare publicerat i Fastighetsnytt nummer fem.

Tre studenter inom industriell ekonomi utvecklade tillsammans en tjänst för bostadsmarknaden, där man kunde jämföra olika områden med varandra. Deras hypotes var att det var en viktig parameter när man letar efter en bostad. Tjänsten väckte stort intresse från företag som ville undersöka områden i sin etableringsprocess.

– Då föll det sig ganska naturligt att applicera områdestänket i en marknadsplats för lokaler och kommersiella fastigheter, säger Tim Andersson som grundat bolaget Objektia tillsammans med Viktor Söderström och Alexander Åquist.

Så bildades bolaget vars affärsidé är att digitalisera så mycket som möjligt av lokalsökningsprocessen, för att på så sätt bättre matcha lokalsökande företag med fastighetsförmedlare.

– Digitalisering är en stark samhällstrend som kommer att påverka alla branscher och fastighetsbranschen är inget undantag. Vi ser att det finns många outforskade områden inom kommersiella fastigheter som i kombination med, eller i form av, en marknadsplats är intressanta för branschen, säger Tim Andersson.

Bolagets största konkurrent är Objektvision – ett bolag som funnits länge och är ett väletablerat sökverktyg för att hitta lokaler av olika slag.

Därför satsar Tim Andersson och hans kollegor mer specifikt på just kommersiella lokaler.

– Det som är mest kritiskt för en marknadsplats är att uppnå likviditet, det vill säga, hur många av våra användare kommer överens med våra kunder, sker det handskakningar dem emellan?

Bolaget startades i Linköping, men har sedan dess expanderat till Stockholm. Klövern, Kungsleden, CBRE och Balder är exempel på bolag som använt sig av Objektia.

Idag kan man söka efter lediga lokaler i Stockholm och Linköping. Varför just de städerna? Planerar ni att expandera?
– När vi startade Objektia hade vi vår bas i Linköping, det blev därför naturligt att även möjliggöra tjänsten där. Att vi sedan tog oss till Stockholm blev naturligt då det är den största marknaden, och vi har numera vårt kontor här. Planen är att inom en snar framtid expandera till resten av Sverige, men vi koncentrerar oss i dagsläget på Stockholm och Linköping för att få en så stark position som möjligt på dessa marknader.

Maria Nordlander

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.