Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

MP vill bygga spårväg för 28 miljarder

Publicerad: 10 Juni 2010, 22:00

MP vill bygga spårväg för 28 miljarder Miljöpartiet presenterade under torsdagen sitt landstingsprogram ”För en hållbar Stockholmsregion”. Oppositionslandstingsrådet Raymond Wigg (MP) förespråkade som väntat en utökad kollektivtrafik och en hållbar stadsplanering. – Det är viktigt att folk reser kollektivt, det förbättrar både klimat och folkhälsa, säger Raymond Wigg.


Källa: Pressträff om Miljöpartiets nya landstingsprogram

MP vill bygga spårväg för 28 miljarder

Miljöpartiet presenterade under torsdagen sitt landstingsprogram ”För en hållbar Stockholmsregion”. Oppositionslandstingsrådet Raymond Wigg (MP) förespråkade som väntat en utökad kollektivtrafik och en hållbar stadsplanering.

– Det är viktigt att folk reser kollektivt, det förbättrar både klimat och folkhälsa, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg, Helene Sigfridsson

Miljöpartiet hänvisar till brittisk forskning som pekar på att de som åker kollektivt rör sig mer och på så vis får en bättre hälsa.

– Vi vill också göra det möjligt att ta med cyklar på tunnelbanor och tåg vilket förbättrar både folks transportmöjligheter och hälsa, säger Helene Sigfridsson, landstingsledamot (MP).

Programmet innehåller förslag om ett flertal nya spårvägar och sex nya båtlinjer där SL-kortet ska gälla. Bland annat vill Miljöpartiet förlänga tvärbanan, bygga en förarlös tunnelbana mellan Odenplan och Solna Centrum och knyta samman söderförorterna med Spårväg syd.

Men en prioriterad kollektivtrafik får konsekvenser. De 28 miljarder kronor som partiet avser att använda ska tas från ett annat välkänt projekt; Förbifart Stockholm. Det verkar som att Förbifart Stockholm blir en tvistefråga för det rödgröna blocket inför höstens val. Socialdemokraterna vill genomföra ringleden medan miljöpartiet anser att behovet inte är tillräckligt stort. Om det blir en rödgrön majoritet kommer frågan antagligen att avgöras i en folkomröstning.

– Nya vägar genererar fler bilar och biltrafiken kommer att öka med 40 000 bilar om Förbifart Stockholm byggs. För att bli av med tung trafik genom staden ser vi hellre att man börjar transportera både människor och gods på smartare sätt, till exempel på spårväg. Det går också att lägga hamnar på strategiska platser som i Södertälje och Gävle, så att trafiken inte behöver passera i innerstaden, säger Raymond Wigg.

Meningsmotståndare menar att partiets politik hotar tillväxten. Enligt Raymond Wigg handlar det om att partiet vill åstadkomma ett hållbart samhälle.

– Vi älskar när det växer och vi är för ny teknik till exempel spårbilar. Men hög tillväxt är inte ett övergripande mål för oss, istället är vårt mål en långsiktigt hållbar Stockholmsregion. Man måste lära sig att reparera istället för att köpa nytt. För oss är det viktigt med ett livscykelperspektiv.

Matilda Lann

Matilda.lann@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.