Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Människan i centrum, inte tekniken

Publicerad: 27 Februari 2017, 14:05

Erik Wallin, Johnny Högberg och Magnus Thure Nilsson diskuterar digitalisering och entreprenörskap.

Foto: Mattias Fröjd.

På flera håll startas projekt för att ta till vara på de nya, snabbfotade företagen och man hittar innovationshus från Malmö till Skellefteå. Under Business Arena Umeå diskuterades digitaliseringens framfart, både globalt och lokalt.


Ämnen i artikeln:

Business ArenaUmeåFastighetsmarknaden i norra Sverige

Den digitala revolutionen har tvingat oss att förhålla oss till en ny verklighet. Erik Wallin, samordnare av företagsetableringar på Position Väst, pekar på det faktum att vi har tillgång till all världens information ett knapptryck bort, så gott som helt kostnadsfritt. Samtidigt är informationen som når just dig är unik. Så du får inte samma information som någon som bor i Italien, Göteborg eller ens din närmaste granne. Informationen paketeras på ett mer och mer sofistikerat sätt. Fler och fler bolag ser nya möjligheter. Erik Wallin som rest runt jorden och besökt inkubatorer och kartlagt arbetet med start-ups ser en växande marknad.
– Företag som Volvo bygger inkubatorer, BMW, Samsung och Nordea skapar företagsacceleratorer. Vad gör man då i det här landskapet? I dag jobbar man mer med trial and error istället för att lägga fram en lång plan. Frågan är vilket svenskt fastighetsbolag tar denna teknik till sin spets? säger Erik Wallin.

Fastighetsbolagen kan i alla fall bereda plats för dessa verksamheter. I Sverige finns det i dag flera så kallade innovationshus där etablerade företag kan samsas med nya start-ups för att på så sätt lättare ta till vara på, och utveckla, nya idéer. I Stockholm finns exempelvis Epicenter, i Malmö finns Media Evolution City och nu det senaste tillskottet, The Great Northern i Skellefteå. Johnny Högberg är vd för Skellefteå science city som ska driva det nya huset. Han berättar att staden historiskt varit bra på att stödja nya verksamheter och har nu öronmärkt de nya lokalerna för projektet. I huset talas det engelska och förhoppningen är att locka till sig internationella investerare.
– Så en stad som varit känt för tung industri, gruva och trä, tar nu ett steg för att bli en global, digital fyr, säger Johnny Högberg.

Människan i centrum
Hur ska vi då hålla reda på alla nya, tekniska landvinningar? Frågar man Magnus Thure Nilsson, vd för Media Evolution i Malmö, är det inte här fokus ska ligga utan tekniken är en renlighetsfaktor, den bara finns där menar han, och pekar på det som kanske förändrat oss mest av allt, mobiltelefonen.
– Det är ingen av oss som gått en iphone-utbildning, men den bara finns där i alla fall.

Det alla däremot ska göra är att vara med om följden av detta, vilket är att människors beteende förändras, inte att det finns nya produkter och tjänster. Konsumtionsmönster, vårt sätt att leva och socialisera förändras.
– Det är dessa tre saker alla gör affärer på i dag, det är det man måste förhålla sig till om man säljer en tjänst eller en produkt. Att förutse hur produkten passar in hos människor, i fastighetsbranschen är det samma sak. Om man inte fokuserar på tekniken utan i stället på förändringen, då tror jag att man fattar vad det handlar om, säger Magnus Thure Nilsson.

Hur ska man då lyckas med detta? Magnus Thure Nilsson ser nästa steg som någon form av humanistisk tid. Det vill säga att människan, inte tekniken, är i centrum och då gäller det att förstå människors beteende.
– Så min konklusion, som är viktig inte minst mot bakgrund av vad som sägs om Sverige runt om i världen i dag. Ska man skapa en produkt eller tjänst och lära känna och förstå sina konsumenter så måste man spegla dessa, man måste ha in dem i företaget. Det vill säga män, kvinnor, alla nationaliteter och kulturer som finns i Sverige i dag. Ett företag som vill vara framgångsrikt de närmaste 10-20 åren måste titta på jämställdhet, mångfald och jämlikhet, det kommer att avgöra om du lyckas eller inte.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.