Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Lantmäteriverket

Publicerad: 13 April 2008, 22:00

”Stora samordningsfördelar när Lantmäteriet tar över som inskrivningsmyndighet” Samordning och förenkling ska både ge en effektivare inskrivning och leda till andra förbättringar i Lantmäteriets verksamheter. I februari lanserade man två nya e-tjänster och fler är på väg. Till sommaren kommer Lantmäteriet även ta över som inskrivningsmyndighet vad gäller lagfarter och inteckningar…


Källa: Mats Snäll

”Stora samordningsfördelar när Lantmäteriet tar över som inskrivningsmyndighet”

Samordning och förenkling ska både ge en effektivare inskrivning och leda till andra förbättringar i Lantmäteriets verksamheter. I februari lanserade man två nya e-tjänster och fler är på väg. Till sommaren kommer Lantmäteriet även ta över som inskrivningsmyndighet vad gäller lagfarter och inteckningar.

De nya e-tjänsterna är en del i regeringens satsning på att effektivisera och förenkla kontakten med myndigheter. Att Lantmäteriet tar över som inskrivningsmyndighet innebär att man tar över det ansvar som tidigare legat på Domstolsverket (tingsrätterna i Uddevalla, Härnösand, Skellefteå, Mora, Norrtälje, Hässleholm och Eksjö).

Fastighetsnytt har talat med Mats Snäll, utvecklingschef på nya inskrivningsmyndigheten, Lantmäteriverket

Vad innebär det rent praktiskt att ni tar över som inskrivningsmyndighet?

För Lantmäteriet betyder det att vi får en ny kärnverksamhet som kommer att innebära stora samordningsfördelar med övrig verksamhet, dels fastighetsbildning men kanske framförallt inom informationsförsörjningen. Eftersom vi redan ansvarar för fastighetsregistret med inskrivningsdelen så är det naturligt att ha de här verksamheterna tillsammans.  I dag har vi sju stycken individuella myndigheter som ansvarar för inskrivning men i framtiden blir det bara en myndighet vilket kommer att ge väldigt stora fördelar med samordning av ledning, en möjlighet att jobba effektivare och stödja varandra mer än vad som varit möjligt tidigare. Vi fram emot första juni när det här kommer att träda i kraft.

Hur har det fungerat med era e-tjänster?

En av e-tjänsterna är ju att varje fastighetsägare ska kunna titta på sin egen fastighet, den har slagit väldigt väl ut och fått stort positivt gensvar från dem som använt tjänsten. Framförallt är det en stor fördel för dem som är oroliga för vad som står i registret, om man tänker på lagfartskapningar och dylikt, så har man nu möjlighet att själv gå in och titta på informationen om sin fastighet.

Sen kommer det andra tjänster som börjar lanseras så smått som till exempel stöd för att fylla i ansökningar till både inskrivning och fastighetsbildning. De är under utveckling fortfarande men finns, som en första version, tillgängliga på webben redan nu.

Mattias Fröjd

© Fastighetsnytt Förlags AB

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.