Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Lågt intresse från internationella detaljhandelsföretag

Publicerad: 15 September 2010, 22:00

Lågt intresse från internationella detaljhandelsföretag CB Richard Ellis rapport How Global is the Business of Retail? undersöker 294 detaljhandelsföretag i 69 länder. Sverige rankas först på 34:e plats av 69 länder…


Källa: Pressmeddelande CB Richard Ellis

Lågt intresse från internationella detaljhandelsföretag

CB Richard Ellis rapport How Global is the Business of Retail? undersöker 294 detaljhandelsföretag i 69 länder. Sverige rankas först på 34:e plats av 69 länder.

Storbritannien och Förenade Arabemiraten rankas högst på ”Country retailer representation ranking”, samtidigt som London och Dubai rankas högst på ”Top 150 cities retailer representation ranking”.

De nordiska marknaderna kommer långt ner på listan, Sverige är rankad på 34e plats av 69 länder. Det finns några generella förklaringar till varför de internationella detaljhandelsföretagen rankar Sveriges så lågt. Enligt Anders Lillsunde, Senior Advisor på Retail & Logistics Advisory i Stockholm, beror det bland annat på:

• Många stora detaljhandelsföretag etablerar sig principiellt bara i euroländer.

• Vanligtvis etablerar de inte helägda butiker, utan det sker mestadels genom franchise. Det är alltså inte enbart en fråga om läge och marknad, utan även en fråga om lämpliga operatörer.

• På små marknader är utbudet av operatörer litet.

• De tänker multi-internationellt och rangordnar länderna efter potential. Då hamnar de nordiska länderna långt ner på listan.

• I de bästa lägena sker det i princip bara överlåtelser av butikshyreskontrakt, om ens det, vilket medför en nyckelpeng som många av de internationella detaljhandelsföretagen har svårt att hantera.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.