Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Lägenhetsregister

Publicerad: 20 Januari 2008, 23:00

Nyckelord: flerbostadshus, lägenhetsregister, folkbokföring, hyreslägenheter Uppgifter till lägenhetsregister arbetskrävande för fastighetsföretag Insamlingen till det nya svenska lägenhetsregistret inleddes den 14 januari. I omgångar kommer sedan information att samlas in fram till 2010. Fastighetsföretag som äger flerbostadshus ska rapportera in uppgifter om bostadsarea, rum, kökstyp och lägenhetskategori till Lantmäteriverket. Fastighetsföretaget ska även komma med ett förslag till lägenhetsnummer…


Källa: Birgitta Wiberg (Gavlegårdarna), information från Lantmäteriverket och Skatteverket

Uppgifter till lägenhetsregister arbetskrävande för fastighetsföretag

Insamlingen till det nya svenska lägenhetsregistret inleddes den 14 januari. I omgångar kommer sedan information att samlas in fram till 2010. Fastighetsföretag som äger flerbostadshus ska rapportera in uppgifter om bostadsarea, rum, kökstyp och lägenhetskategori till Lantmäteriverket. Fastighetsföretaget ska även komma med ett förslag till lägenhetsnummer.

– Sammanställningen av de här uppgifterna innebär en hel del arbete för oss. Delar av informationen har vi sedan tidigare i vårt fastighetssystem, men det är mycket annat som ska till. Just nu sitter jag till exempel och går igenom information om kökstyper. Vår egen numrering duger inte, så vi måste ta fram nya nummer till våra nästan 16 000 lägenheter, säger Birgitta Wiberg på Gavlegårdarna.

Någon direkt nytta med sammanställningen för Gavlegårdarnas del ser inte Birgitta Wiberg. Det tillkommer dessutom en kostnad för den fysiska numreringen av lägenheterna. Det ska tillverkas skyltar med de nya lägenhetsnumren som sedan ska monteras i anslutning till lägenheterna.

– Men man får hoppas att myndigheten har nytta av informationen när man tar fram statistik och folkbokföring, säger Birgitta Wiberg.

Även ägare av hyres- och bostadsrättssmåhus ska lämna in uppgifter. De myndigheter som på regeringens uppdrag ska ta fram det nya registret är Lantmäteriverket, Statistiska centralbyrån och Skatteverket. Lantmäteriverket har ansvar för själva insamlingen och sedan är det den aktuella kommunen som ansvarar för att uppgifterna i registret är aktuella över tiden. Fastighetsföretaget ska sedan förse kommunen med uppgifter om ändringar i lägenhetsbeståndet, rivning och nybyggnad. Skatteverket har ansvar för att folkbokföra alla som bor i flerbostadshus på respektive lägenhet.

Syftet med registret är att uppgifterna ska utgöra underlag för statistik om hushåll och bostäder. Statistiken ska finnas tillgänglig för beslutsfattare, forskare och allmänhet.

Gavlegårdarna är ett bostadsföretag som ägs av Gävle kommun. Företaget har 16 000 lägenheter, 1 000 lokaler och 200 medarbetare. Omsättningen uppgår till ungefär 900 miljoner kronor per år.

Daniel Bergstrand

© Fastighetsnytt Förlags AB

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.