Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Historiskt

Kunskap är Trollhättans konkurrensmedel

Publicerad: 8 Oktober 2015, 15:38

Foto: Maria Nordlander.

Biltillverkningen har satt sin prägel på Trollhättan och bilmärket Saab är, förutom att vara ett frekvent inslag på stadens gator, ett ämne som dyker upp i de flesta samtal.


Ämnen i artikeln:

Fastighetsmarknaden i VästsverigeSaabTrollhättan

Detta är en del av ett större reportage om Västsverige, publicerat i Fastighetsnytt nummer 4, som belyser de möjligheter och utmaningar som regionen står inför. Under den närmaste tiden publiceras vår artikelserie på hemsidan.

Biltillverkningen har satt sin prägel på Trollhättan och bilmärket Saab är, förutom att vara ett frekvent inslag på stadens gator, ett ämne som dyker upp i de flesta samtal. Konkursen har några år på nacken men regionen dras fortfarande med en arbetslöshet som tillhör de högsta i landet. Det finns ändå en viss optimism i luften, befolkningen ökar och nya kontorsytor byggstartas. Mycket stavas utbyggd motorväg och dubbelspår i en stad som nu satsar på utbildning, innovation och kanske en och annan bil…

Med de senaste åren av finanskris och bilkonkurser är det lätt att avskriva Trollhättan som en utflyttningsort, men faktum är att invånarantalet ökat varje år de senaste elva åren. Staden ligger dock i topp i landet när det gäller arbetslöshet, framförallt när det gäller unga.

– Jobb är alltid viktigt och att vi får fram bostäder men där känner jag att vi är på väg, vi har fått ett antal privata bolag som bygger. Vi har våra problem, jag ska inte sticka under stol med det, arbetslösheten finns där men vi ser framtiden an med tillförsikt, säger Paul Åkerlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.

Trollhätteslussen. Foto: Mattias Fröjd.

Trollhätteslussen. Foto: Mattias Fröjd.

Mindre kostym för högskolan
Från Trollhättans järnvägsstation letar sig Drottninggatan genom hela staden, i början på 1900-talet var det en järnvägssträckning för leveranser till och från Nohabs industrier, ett företag som spelat en viktig roll i stadens historia. Följer man Drottninggatan från järnvägsstationen passerar man bland annat Högskolan Väst, en viktig kugge i Trollhättans framtidsplaner enligt kommunstyrelsens ordförande. Det gångna året kunde Högskolan Väst stoltsera med utmärkelsen årets studentstad, en av framgångsfaktorerna är den gällande bostadsgarantin för studenter. Kerstin Norén, rektor på skolan sedan fyra år, berättar att söktrycket tillhör de högsta i landet och att man förmodligen har en nettoinflyttning av studenter till staden.

– Det får man kämpa en del med i dag från bostadsbolagen.  Det finns det en nationell trend som innebär att det är svårt att få bostäder i de stora universitetsorterna vilket leder till att många söker sig till närbelägna, mindre universitet. Vi har haft högt söktryck men det beror bland annat på att vi är en region med hög arbetslöshet, inte minst hos ungdomar. Sedan finns ett stort behov av kompetensutveckling och omställningsutveckling så vi har en viktig roll, säger Kerstin Norén.

Saabkonkursen har påverkat högskolan på så vis att man fått behålla de tillfälliga utbildningsplatser som dåvarande utbildningsminister Jan Björklund (FP) införde efter finanskrisen. Anslagen kommer dock minska och även om det inte läggs ner fler utbildningar så får man dra ner på antalet platser.

– Vi har fått ha kvar dessa för att kunna hantera omställning och arbetslöshet i regionen. Det är dock slut från och med i sommar så det blir en lite mindre kostym, eller tillbaka till tidigare storlek kan man säga. Det är ett problem så klart när söktrycket är högt, vi får ju också dra ner på enstaka kurser som är väldigt viktiga för omställning och kompetensutveckling. Det är tråkigt att man skär ner från statligt håll när vi vill satsa. Politiker i västra Götaland vi talat med förstår och ministern är väl medveten om detta men hon har de pengar hon har, säger Kerstin Norén.

Foto: Mattias Fröjd.

Foto: Mattias Fröjd.

Lokomotiv, personbilar och innovation
Promenerar man sedan hela Drottninggatan bort och viker av mot Göta Älv passerar man kontoret för Film Väst, ett bolag som samproducerar nära hälften av all svensk långfilm och gett upphov till smeknamnet Trollywood. Verksamheten är belägen i området där industriföretaget Nohab hade sitt säte, ett verkstadsföretag grundat på mitten av 1800-talet. Vid Nohab tillverkades bland annat lantbruksmaskiner, lokomotiv, militärmateriel och till och med ett antal skruvar till slussarna i Panamakanalen, sägs det. 1937 grundade man, tillsammans med ASJA i Linköping, Svenska aeroplan aktiebolaget (Saab).  Nohab avvecklades under 1980-talet. Området har i dag förvandlats till en innovationshub med stiftelsen Innovatum som bildades i slutet på 90-talet av aktörer i regionen i samarbete med Högskolan Väst och Film Väst.

Innovatum beskrivs som ett Lindholmen Light av Anders Torslid. Han är vd för Trollhättan Tomt AB, ett helägt kommunalt bolag med två uppdrag, att förvalta stadens lokaler och att utveckla lokaler för näringslivets behov. Anders Torslid berättar att det är högtryck i verksamheten och man tog beslut för ett år sedan att byggstarta 8 000 nya kvadratmeter kontor och utvecklingsmiljöer. Innovatum omfattar bland annat 80-talet forskare från Högskolan, inkubatorer och brittiska GKN (tidigare Volvo aero) bedriver sin forskning här. Totalt handlar det om cirka 150 företag och 1 500 anställda.

– Det har varit en konvertering under 20 år då det var en nedlagd industrikyrkogård.  Staden växer även efter det som hände för tre år sedan med biltillverkaren. Innovatum AB är en viktig motor för innovationsverksamheten och vi jobbar för att tillhanda lokaler för att skapa rum till intressanta möten. Vi har inte haft vakanser utan tar istället emot samtal från företag som vill hit, säger Anders Torslid.

Hack i skivan
1949 började de första Saab-bilarna tillverkas i Trollhättan, den svenska biltillverkaren höll stången fram till 2012 med sin glansperiod i början på 90-talet med nära 10 000 anställda. De sista åren har General Motors och Spyker varit ägare utan att få snurr på verksamheten. Nu ska elbilsföretaget National Electric Vehicle Sweden, Nevs, som 2012 förvärvade tillgångarna i konkursboet få ordning på sakerna är det tänkt och man har i dag cirka 400 anställda. Saabhistorien kunde ha gått riktigt illa och vid konkursen fanns cirka 3 500 arbetare kvar, men en stor del av Saabkompetensen har varit efterfrågad.

– Viss fanns det en oro när Saab gick omkull, att det skulle bli som Detroit, men jag ser inte alls de tendenserna. Det skedde ju inte över en natt, det har varit en nedmontering och effektivisering under många år. Det fanns ju mycket kompetens och några startade eget, många företag har också satellitkontor här så ingenjörskåren fick jobb ganska snart, även om en del som stod på golvet inte fick det, säger Anders Torslid.

Nej, alla fick inte nytt arbete. Konkursen 2012 innebar också att den välutbildade delen av nya arbetslösa pressade ungdomarna längre bak i kön.

– Historiskt sett har Saab varit en väldigt naturlig arbetsplats för många ungdomar men den dörren var stängd under många år vilket gjorde att vi byggde upp en arbetslöshet den vägen också. Men sakta men säkert pressar vi tillbaka den. Men det vore väldigt välbehövligt om vi kunde få igång en produktion igen på Nevs. Vi har jobbat hårt för att bibehålla en positiv stämning och sälja orten. Det har varit trögt det här med Saab, att vända på den historien är inte lätt men jag tror att vi är på väg att göra det, säger Paul Åkerlund.

UrSaaben. Foto: Mattias Fröjd.

UrSaaben på Saab Bilmuseum i Trollhättan. Foto: Mattias Fröjd.

Bättre kommunikationer underlättar
Högskolan kommer att vara en central del av Trollhättans framtid konstaterar Paul Åkerlund. En annan investering som gynnat orten är de utbyggnaden av väg och järnväg som kortat restiden till och från Göteborg, ett beslut som togs för många år sedan efter påtryckningar från Saab men en investering som kanske är än viktigare nu när Saab inte finns.

– Högskolan i sig lockar studenter och är samtidigt också en arbetsplats för 600 vilket inte är oväsentligt. Goda kommunikationer har ju också inneburit att Göteborg tillhör vår naturliga arbetsmarknad, dels Trollhättebor som fått jobb, kanske efter Saab, men också människor som söker sig hit och vill bo i en lite mindre stad men jobba kvar i Göteborg.  Järnvägen och vägen till Göteborg har betytt väldigt mycket för oss. På det hela taget, trots de vedermödor vi har haft, så råder det en positiv stämning. Folk uttrycker att de trivs i staden och bostadsbristen är ett av våra fokusområden som vi är på väg att råda bot på säger Paul Åkerlund.

Paul Åkerlund är född och uppväxt i Trollhättan. Han har jobbat över 30 år på Saab och har 30 år inom politiken som fritidspolitiker, men på heltid sista fem åren. Han har levt med stadens olika äventyr under åren och optimismen om bilverksamhet lever i allra högsta grad hos kommunstyrelsens ordförande.

– Det är ju som det är och det var tråkigt men vi är väldigt optimistiska att det snart rullar ut produkter igen uppe på Stallbacka, det känns ganska bra med det som Nevs sätter ihop nu. Det ska förhoppningsvis återigen bli en bilfabrik. Jag tror att det kommer ett antal positiva besked under sommaren.

KSO:n kanske får rätt då Nevs och kinesiska Dongfeng Motor Corporation den 17 augusti tecknade ett strategiskt samarbetsavtal. Dock är det försvarskoncernen Saab AB som äger rättigheterna till varumärket Saab. Enligt Ekot säger företaget nej till användandet av namnet i biltillverkningen. Hoppet lever om att det rullar ut nya bilar i Trollhättan men möjligtvis blir det under nytt varumärke…

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.