Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Kundnöjdhet större för kommunal service än för myndigheter

Publicerad: 17 November 2010, 23:00

Kundnöjdhet större för kommunal service än för myndigheter Lantmäteriet och Skatteverket ligger i topp bland myndigheterna när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har undersökt hur nöjda de svenska medborgarna är med samhällsservicen. Kundnöjdhetsbetygen för myndigheterna är högre 2010 än 2009…


Källa: Pressmeddelanden Lantmäteriet och Svenskt Kvalitetsindex

Kundnöjdhet större för kommunal service än för myndigheter

Lantmäteriet och Skatteverket ligger i topp bland myndigheterna när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har undersökt hur nöjda de svenska medborgarna är med samhällsservicen. Kundnöjdhetsbetygen för myndigheterna är högre 2010 än 2009.

SKI mäter hur nöjda de tillfrågade är genom en skala som går från 0 till 100. Högt värde är bra.

Lantmäteriet får i årets mätning 67,3 och Skatteverket 67,4. Detta kan jämföras med de två myndigheter som fått sämst betyg: Arbetsförmedlingen 46,6 och Försäkringskassan 53,2.

Generellt sett visar undersökningen att medborgarna är mer nöjda med kommunal service som får 67,2 än med myndigheter som hamnar på 60,9.

Tandvården får högst betyg av alla branscher, 82,7.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Mätningen kring samhällsservice rör områdena sjukvård, tandvård, kommunal service och myndigheter. Drygt 8 500 intervjuer har genomförts.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.