Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Karachi – en stad i världsklass?

Publicerad: 27 Augusti 2015, 14:30

Karachi.

Foto: Sofie Malm

Karachi är Pakistans ekonomiska centrum. Här finns landets största hamn och den största internationella flygplatsen. Staden har vuxit med cirka 5 000 procent på 70 år – utan någon tydlig planering. Inom loppet av 15 år förväntas staden som planerades för 3,5 miljoner invånare passera 30-miljoner strecket.


Karachi är Pakistans ekonomiska centrum. Här finns landets största hamn och den största internationella flygplatsen. Staden har vuxit med cirka 5 000 procent på 70 år – utan någon tydlig planering. Inom loppet av 15 år förväntas staden som planerades för 3,5 miljoner invånare passera 30-miljoner strecket.

Som ung arkitekt och stadsplanerare på VBB fick min farfar Lars Malm äran att åka till Pakistans dåvarande huvudstad Karachi för att delta i arbetet med den första stadsplanen: The Greater Plan on Karachi Report. Året var 1949 och Pakistan hade just separerat från Indien. Postkrigsoptimismen genomsyrade Europa och lämnade sina spår i planen som var ambitiös i sitt utförande. Karachi skulle byggas runt snabbspårväg och expressvägar i homogena grannskapsenheter. Tillväxten beräknades ta fart och levnadsstandarden var hög nog för att majoriteten skulle bo i enfamiljshus. Efter noggranna beräkningar kom man fram till att befolkningsmängden skulle uppgå till 3,5 miljoner invånare år 2000.

Den välplanerade staden såg dock aldrig dagens ljus. Faktum är att inget av de fem stadsplansförsök som gjorts i Karachi har genomförts. Nyfiken över hur staden förändrats bestämde jag mig för att skriva mitt examensarbete om Karachi och dess stadsplanering. Staden jag besökte våren 2015 hade 20 miljoner invånare. Halva befolkningen bor i slumområden, människokapitalet är högt och järnvägen är nedlagd. Den senaste stadsplanen, Karachi Strategic Development Plan 2020, fick något som dennes fem föregångare misslyckats med: juridisk legitimitet. Vad detta betyder i praktiken är dock oklart. Efter snart 70 år av politisk instabilitet, fattigdom, säkerhetsbrister och en skyhög urbaniseringstakt kan man undra vilken roll planeringen får i staden, samt hur mycket den kan åstadkomma.

En stad i världsklass?
Idag vill varje stad vara en world class city. Även Karachi och deras vision i den senaste stadsplanen är att bli “A world class city and an attractive economic center with a decent life for Karachiites”. Var börjar man? Karachi har vuxit med nästan 5 000 procent på 70 år. Resurserna är knappa, den informella sektorn växande och politikerna korrupta. I stadskärnan står historiska kulturbyggnader och förfaller för att ge plats åt skyskrapor i glas. Den politiska viljan att bevara dessa arv är uteblivna. Istället läggs fokus på att bygga vägbroar och underpassager på stadens vägar för att uppfylla drömmen om Karachi som en stad i världsklass.

Sofie Malm

Texten är ett utdrag. Den fullständiga artikeln finns att läsa i Fastighetsnytt nummer 4 som utkommer den 11 september.

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.