Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Historiskt

“Ingenting är omöjligt i Malmö”

Publicerad: 29 Juni 2016, 12:30

Bild: Lundgaard & Tranberg.

Medan Malmö är en stad med utmaningar att lösa finns det ett enormt driv i staden. Det menar Terje Johansson, vd för MKB, Malmös kommunala bostadsbolag. Han konstaterar att det andra ser som omöjligt ser Malmöborna som svårt och nämner Culture Casbah som ett sådant projekt.


Ämnen i artikeln:

MalmöTerje JohanssonMKBFastighetsmarknaden i Sydsverige

– Det är ett enormt självförtroende i Malmö och det som hade upplevts som omöjligt på andra ställen upplever vi som lite svårt här. Ta bara ett projekt som Culture Casbah, om det är någon stad där man tror att man kan bygga ett sådant projekt så är det Malmö. Det känner man verkligen. Malmö är det närmaste kontinenten du kan komma, både fysiskt och mentalt. Ingenting är omöjligt i Malmö och jämfört med de städer jag tidigare har verkat i så känner man verkligen att det man inte kan göra på andra ställen kan man göra här.

Han påpekar att Malmö har lyckats färdigställa det ena storprojektet efter det andra, med Turning Torso och Citytunneln som framträdande exempel. Man har visat att det går att förverkliga visioner och ännu inte tagit sig vatten över huvudet.

– Om man ska beskriva Malmö så finns det två sätt. Det ena är staden där det hänt väldigt mycket, allt från Turning Torso till Västra hamnen till att man diskuterar Culture Casbah som på riktigt skulle bygga ihop Rosengård med Malmö.

“Tror det blir verklighet”
År 2013 vann stadsbyggnadsprojektet Culture Casbah i kategorin Best futura project på Mipim Awards. Projektet har bland annat kallats Rosengårds motsvarighet på Turning Torso och väntas bli ett enormt lyft för Rosengård, den omdiskuterade miljonprogramsstadsdelen i Malmö. Om det nu blir av. Beroende på vem man frågar så är det ett stort OM men Terje Johansson är optimistisk.

– Malmö kommer alltid att fortsätta utvecklas. Det kommer aldrig att bli en stad som enbart hanterar den dagliga verksamheten och jag tror och hoppas att Culture Casbah kommer att bli ett steg i den utvecklingen. Jag tror att det blir verklighet. En viktig pusselbit är att man får trafikera kontinentalbanan med persontrafik så Rosengårds station kan bli verklighet. Vi hoppas på att ett positivt beslut kommer snart.

Han medger att han sagt det förra hösten också men han tror att de fyra aktörer som gemensamt ska förverkliga projektet kommer att redovisa någon idé kring hur det kan förverkligas. En av dessa fyra aktörer är MKB och de andra är Balder, Heimstaden och Victoria Park.

– Nu tror jag att det kommer att ske snart, kanske i slutet av sommaren min förhoppning och tro är att det kommer att bli av. Jag har ingen garanti för det men jag tror det och den förtätningen och stadsutvecklingen tillsammans med infrastruktursatsningar kommer att ge MKB en position som är unik i Sverige och sticker ut internationellt.

Terje Johansson nämnde ovan att det finns två sätt att beskriva Malmö och han sticker inte under stol med att det finns en del storstadsproblematik och utmaningar i staden. Arbetslösheten är stor och många hushåll har inget annat sätt att försörja sig än att förlita sig på välfärdssystemet. Rosengård har flitigt figurerat i media i mindre smickrande sammanhang och MKB:s vd är övertygad om att Culture Casbah skulle kunna vara en viktig symbol för det nya Malmö men det finns dock redan idag en sådan, nämligen fotbollslaget Malmö FF.

– I Malmö finns i princip bara ett lag. Det finns de som hejar på IFK Malmö men det är inte många. I Göteborg och Stockholm finns flera lag men träffar du en Malmöit så kan du vara ganska säker på att den personen hejar på MFF. Det är ett jättebra projekt och det är bra för Malmö, laget har presterat jättebra och visat att allt är möjligt. De är stadens lag på ett sätt som inte går att jämföra med de andra storstäderna där det finns flera lag.

En längre intervju med Terje Johansson finns i Fastighetsnytt 4/2106 som kommer ut 16 september.

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.