Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Historiskt

Industrin leder vägen i Oskarshamn

Publicerad: 14 november 2018, 14:51

Foto: Mattias Fröjd

Det lätt att enbart relatera till kärnkraftverket när man talar om Oskarshamn men staden har en mängd industri- och hamnverksamhet som innebär ekonomisk stabilitet för kommunen. Klimatutmaningar och stadsutveckling är i fokus när kommunen planerar framåt.


Ämnen i artikeln:

Oskarshamn

Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 5, 2018

Det lätt att enbart relatera till kärnkraftverket när man talar om Oskarshamn men staden har en mängd industri- och hamnverksamhet som innebär ekonomisk stabilitet för kommunen. Klimatutmaningar och stadsutveckling är i fokus när kommunen planerar framåt.

Oskarshamn omfattar cirka 27 000 invånare med ett tillväxtmål på att vara 30 000 till år 2030. Fastighetsnytt träffade Lena Saksi som är kommunens samhällsbyggnadschef sedan 2,5 år.

– Det är en gullig stad som är väldigt kompakt. En stad som inte utnyttjar sin potential när det gäller besöksnäringen som skulle kunna vara fantastisk. Kommunen har en kärna och tre satelliter och även en skärgård med över 5 000 öar. Folk har mycket båt men man är antingen skogsmänniska eller havsmänniska. Men främst är det en extrem industriort och det är vad som präglar staden, säger Lena Saksi.

Lena Saksi. Foto: Mattias Fröjd.

Industrin dragloket
Industrin sysselsätter över 30 procent av invånarna, och ökar. Den tidigare varvsindustrin har successivt ersatts av annan industri men är fortsatt i drift. Hamnen är klassat riksintresse där mycket av utskeppningen från centrala Sverige går, man har även färjeförbindelse till Visby. Men det första man tänker på i Oskarshamn är kanske OGKs kärnkraftverk vid Simpevarp, och vid SKB:s laboratorium på Äspö norr om Oskarshamn sker i dag forskning med både svensk och internationell expertis kring slutförvaring av använt kärnbränsle. Annars är Scania den största arbetsgivaren.

– Vi är en välbärgad liten stad och har högst inkomst per capita i länet, säger Lena Saksi.

Även grannkommunerna kan dra nytta av att industrin går bra och enligt Lena Saksi har kommunen landets fjärde största inpendling, men också bostadsbristen bidrar till det kraftiga pendlingsöverskottet.

– Det är lägenheter som saknas mest, både hyresrätter och bostadsrätter, men nu är det lite på gång så förhoppningsvis släpper det, säger Lena Saksi.

Det har dock gått bra på många orter i Sverige och kampen om arbetskraften har märkts av även i Oskarshamn, där det kanske framförallt är kommunen själv som lidit störst brist när alla söker planarkitekter och lantmätare och Lena Saksi påpekar att mindre kommuner ofta blir som en plantskola. Men även industrin har på sina håll haft problem att rekrytera, här har det stora antalet asylsökande de sista åren blivit ett sätt för industrin att hantera bristen.

– Industrin hade svårt att få tag på folk men tillflödet av nyanlända har underlättat för dem. Vi har lyckats vara så snabba med att få ut dem i jobb att kommunalrådet fick besöka regeringen för att berätta hur vi bar oss åt, säger Lena Saksi.

Foto: Mattias Fröjd.

Infrastrukturmässigt ser Lena Saksi dock att mycket behöver göras och poängterar att exempelvis väg 47 och väg 34 är hårt belastad av långtradare med gods. Vad gäller vardagspendlandet handlar det om en timme mellan Kalmar och Västervik med bil till Oskarshamn, och det får man inte ner i restid med bussar. Inte minst vad gäller resande till Stockholm, som i dag kräver tre byten, ser Lena Saksi gärna en tågförbindelse direkt till Norrköping. Som det är i dag tar många bilen till Norrköping eller Linköping och byter till tåg.

Klimat och stadsutveckling
I alla kuststäder krävs det i dag att man i planeringen räknar på ökade vattennivåer. Oskarshamn är inget undantag och man arbetar med en ny klimatanpassningspolicy. Regelverket säger att nybyggnation måste ske minst 2,7 meter över havet men samtidigt skulle en sådan vattenhöjning innebära att hela hamnen försvinner. Det är den första och största utmaningen, och det är bråttom menar Lena Saksi. Men hon ser det som ett problem som måste lösas gemensamt och på en större skala på sikt.

Staty av Axel Munthe. Foto: Mattias Fröjd.

– Ingen enskild kommun kan lösa det och inte länet heller egentligen. Tittar man på kartan skulle man behöva göra något vid inloppet för Östersjön med pumpar och vallar för att reglera flödet, säger Lena Saksi.

Merparten av kommunens invånare bor i staden där man vill utveckla innehållet och planer finns på att satsa mer på de mjuka värdena. Lena Saksi beskriver flera viktiga projekt tillsammans med fastighetsägare och olika nätverk som ska skapa mer levande gaturum. Till exempel förbjuder dagens ordningsstadgar att man ställer ut varor på gatan utanför butiken, det ska ändras. Fasadbelysning, en utvecklad torghandel och att utnyttja tomma skyltfönster för offentlig konst är andra projekt på gång.

– Det är mycket småsaker men som gör mycket för utseendet. Vi behöver öka stadslivet, att folk rör sig ute mer. Det som gör en stad attraktiv är inte bara hårdvaran utan också kultur och att det händer saker. Man ska höja intentionen i stadskärnan och vi tittar också på ett krog- och restaurangstråk då det är alldeles för utspritt i dag, säger Lena Saksi.

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

Oskarshamn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.