Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Hundratals miljoner i kostnad för id-kontroller

Publicerad: 3 Februari 2017, 17:31

Foto: News Øresund.

Nya beräkningar från det oberoende dansk-svenska Øresundsinstituttet visar på kostnader på uppåt 300 miljoner kronor per år för de långtgående id-kontrollerna över sundet. Vid en riksdagsdebatt med bland andra Skånes landshövding Anneli Hulthén och upprörda pendlare konstaterades att systemet i sin nuvarande utformning är mycket undermåligt.


Ämnen i artikeln:

ÖresundÖresundsinstitutet

Nya beräkningar från det oberoende dansk-svenska Øresundsinstituttet visar på kostnader på uppåt 300 miljoner kronor per år för de långtgående id-kontrollerna över sundet. Vid en riksdagsdebatt med bland andra Skånes landshövding Anneli Hulthén och upprörda pendlare konstaterades att systemet i sin nuvarande utformning är mycket undermåligt.

– Öresund är en pendlingsregion, inte en transitregion, påpekar Britt Andresen, chefsanalytiker vid kunskapscentret Øresundsinstituttet.

Institutet har nyligen tagit fram en rapport om de svenska id-kontrollernas effekt på arbetspendlingen över Öresund. Med hela 15 100 pendlare och 32 000 tågresor per dag har pendlarnas resemönster och behov stor påverkan på arbets- och bostadsmarknaden – och därmed tillväxten – i regionen.

Överhuvudtaget föreligger stora positiva integrationseffekter i Öresund. Under 2016 låg exempelvis en svensk köpare bakom var femte fastighetsaffär i det Köpenhamn som så sent som vid den senaste finanskrisen drabbades av en fastighetskrasch. I Malmö finns dessutom betydande arbetslöshet, samtidigt om Köpenhamn har ett stort arbetskraftsbehov.

Hela sammanlänkningsprojektet utmanas dock rejält i nuläget. Enligt rapporten har tågpendlingstiden sedan de omstridda id-kontrollernas införande gått från 34 minuter till 55 minuter för resan Köpenhamn-Malmö, med många påfrestande uppbrott för resenärerna. Detta beror dels på själva genomförandet av id-kontrollerna, dels på att turtätheten på grund av kontrollerna behövt skäras ned. Sammanlagt innebär kontrollerna hela 6 600 fler restimmar för tågresenärerna per dag.

– Per år kostar detta 296 miljoner svenska kronor räknat med svenska tidsvärden, säger Britt Andresen.

De tuffa pendlingsvillkoren leder nu enligt Andresen till att 82 procent av pendlarna ser över sin situation. 39 procent överväger att söka arbete i hemlandet, 26 procent överväger att flytta till bostad i arbetslandet och två procent har flyttat till arbetslandet.

Med anledning av den nya rapporten, och för att lyfta frågan på riksplan i Sverige, arrangerades en riksdagsdebatt på temat den 1 februari på initiativ av Øresundsinstituttet samt riksdagsledamöterna Rikard Larsson (S) och Mats Persson (L).

Siffrorna upprör politiker på lokal- och regionalplanet, såsom Skånes landshövding Anneli Hulthén (S), som var en av de ytterligare talarna vid debatten. Hulthén pekade också på hur de flitigaste tågresenärerna är unga och kvinnor, och att endast de som hade ekonomiska möjligheter till det kunde ersätta sin tågresa med bilpendling istället. Därmed har id-kontrollerna fått såväl köns- och åldersrelaterade som socioekonomiska bieffekter.

Innebär det att du uppmanar regeringen att upphäva kontrollerna?
– Nej, det gör jag inte – det här är bara en beskrivning av den situation som vi upplever och som vi har upplevt sedan kontrollerna infördes 2015, svarar Anneli Hulthén.

Ett flertal representanter för de drabbade Öresundspendlarna närvarade vid debatten och kunde vittna om hur svår situationen blivit sedan kontrollernas införande.

– Det känns precis som att pendlarna behandlas som andra klassens medborgare, sade Barbro Lundqvist, som till vardags arbetar på socialförvaltningen vid Københavns Kommune. Man struntar fullkomligt i vad vi säger.

Barbro Lundqvist är också ensamstående förälder, som vill kunna hämta barn i tid och närvara vid olika aktiviteter – något som blivit avsevärt svårare sedan id-kontrollerna infördes.

– Jag har varit en mamma som man kan lita på, men nu är jag inte det längre.

Pendlarnas uppgivenhet och ilska har även tagit sig visuella uttryck. Numera kan man se aktioner såsom upphängda röda rosetter eller ”önskelistor till Tomten” från pendlare om att de ska få komma hem i tid, uppsatta på stationer utefter pendlingssträckan. Pendlarrepresentanterna påpekar dock att det inte är kontrollerna i sig som utgör ett problem, utan de stora förseningar och den stress de medför.

För att bidra till att lösa situationen arbetar Sveriges och Danmarks respektive ambassadörer engagerat med frågan, och både Sveriges ambassadör till Danmark, Fredrik Jörgensen, och Danmarks ambassadör till Sverige, Ove Ullerup, fanns på plats i riksdagen för att diskutera frågan.

– Det kanske enklaste sättet att lösa frågan är väl att avskaffa id-kontrollerna, sade ambassadör Ove Ullerup.

Senare under 2017 förväntas kontrollerna förenklas och så kallade 10-minuterståg återinföras. Det är dock oklart när så kan ske, och hur mycket det kommer att påverka pendlingstiden.

Joakim Rådström
Frilansjournalist

Ämnen i artikeln:

ÖresundÖresundsinstitutet

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.