Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Historiskt

Hässleholm har bytt från militär till natur

Publicerad: 7 oktober 2016, 14:43

Hovdala slott spelade med sitt läge i gränslandet mellan Sverige och Danmark en viktig roll under 1600-talet.

Höghastighetsbanan kan bli ett lyft för staden som har järnvägen att tacka för sin existens. Utvecklingsplanerna är omfattande i den tidigare militärstaden där man nu satsar på bostäder och naturupplevelser.


Ämnen i artikeln:

HässleholmFastighetsmarknaden i Sydsverige

Texten är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 4, 2016.

Höghastighetsbanan kan bli ett lyft för staden som har järnvägen att tacka för sin existens. Utvecklingsplanerna är omfattande i den tidigare militärstaden där man nu satsar på bostäder och naturupplevelser.

Det låter som på många andra håll i landet när man talar med de som arbetar inom kommunen, utvecklingsplanerna är stora och det ska byggas stad och byggas tätt. Men när Jan Karlsson, förvaltningschef på Stadsbyggnadskontoret och planarkitekt Johanna Karlsson presenterar vad som planeras i de centrala delarna så finns det fog för optimismen. Exempelvis så planeras i vad man kallar Västra City 3 500 bostäder i stationsnära läge. I nära anslutning ska Brinova också sätta igång byggandet av 440 bostäder i området som en gång tillhörde Trängregementet T4. Det är en ansenlig mängd för en stad som har 20 000 invånare.
– Vi pratar mycket om förtätning i staden, bland annat i regementsområdena, det finns en stor potential att bygga inom den stadsstruktur som redan finns, säger Johanna Karlsson.

Från övningsfält till naturområde
Det militära inslaget är påtagligt när man talar om vilka områden som är av intresse för utveckling. Hässleholm är en gammal militärstad och hade tre regementen ett tag, år 2000 beslutades om nedläggning.
– Det fanns Pansarregemente och Trängregemente, P7 finns kvar i Revinge men det är allt som återstår, berättar Jan Karlsson, som själv gjorde sin militärtjänstgöring i staden.

I och med militärens uttåg försvann 721 arbetsplatser i och en del av identiteten följde med, men kommunchef Bengt-Arne Persson tycker att man repade sig ganska snabbt och att omvandlingen gick bra.
– Vi hade många militärer men samtidigt när man beslutade om att lägga ner så var vi inne i en IT-sväng där det hände mycket och vi hade många IT-företag i Hässleholm. Även om flera flyttat i dag så det fanns en framåtanda och positivism. Vi fick ju också tillgång till 2 000 hektar runt Hovdala och där har vi en framtid, säger Bengt-Arne Persson.

Hovdala är med sina 2 000 hektar ett stort naturområde som varit undantaget exploatering under militärens regim, men är nu tillgängligt för kommunen (efter att köpt området). Ett rekreationsområde där man håller på att anlägga vandringsleder som ska certifieras och kopplas så att de går in i centrum, det är 5-10 minuter direkt ut i naturen från centrum, vilket ska användas som en av stadens styrkor. Området ägs av Hässleholms Industribyggnads AB (Hibab), kommunens äldsta bolag som firar 55 år i höst och driver utvecklingsprojekt i staden.
– Ett spännande uppdrag att omvandla ett militärt skjutfält och naturområde, något vi jobbat med sedan 2005. Garnisonsnedläggningen har förändrat staden men det har ju också gett nya möjligheter där nya företag kunnat utveckals i de gamla lokalerna. Men framförallt har vi kunnat göra det som varit ett stängt område för invånarna sedan 50-talet till att vara en välbesökt turist- och besöksområde. Det är roligt att se att många har hittat sin angöringsplats och sitt smultronställe, beroende på vad man har för intresse, säger Kent Johannesson som är vd på Hibab.

Järnvägsstad med sikte på högre hastigheter
Vid sidan av de stora naturområdena är järnvägen den stora dominanten. I juni genomfördes handslaget med höghastighetsbanans förhandlare om att få en station i staden. Hässleholm har järnvägen att tacka för sin existens och staden växte fram som järnvägsknut utmed södra stambanan under 1860- och 1870-talen, även om man inte fick stadsprivilegier förrän 1914. Järnvägstraditionen är stark och SJ hade även plantskolan Paradiset förlagt i staden under många år. Nu laddar Hässleholm för att bygga vidare i och med den planerade höghastighetsbanan. Målbilden är en centralt belägen station, men den stora vinsten, anser Lena Wallentheim (S), kommunstyrelsens ordförande, är de regionala fördelarna i kommunen som har åtta centralstationer i sju tätorter.
– Det talas ofta bara om Stockholm när man pratar om höghastighetsbana men på den här banan ska det också gå snabba regionala tåg som har en oerhört stor betydelse för arbetspendlingen. Man måste också titta på skånebanan med mera, säger Lena Wallentheim.

Det pratas givetvis mycket om Stockholm Malmö men kommunchef Bengt-Arne Persson menar att man också redan tidigt tittar söderut på Fehrman-bält förbindelsen som kommer mellan Tyskland och Danmark om kanske tio år.
– Det innebär att till Hamburg har vi samma korta restid som till Stockholm. Vi knyter ihop norra Europa med södra Sverige, Hässleholm är en del i detta också. Vårt geografiska läge ger oss fem ingångar, stambanan norr-söder, Helsingborg västerut, Kristianstad österut och så Halmstad och Göteborg. Det innebär att vi inom 10-12 mil har nio universitet och högskolor samt sju flygplatser. Vi har alla möjligheter som en boendeort i framtiden som fler och fler börjar upptäcka, säger Bengt-Arne Persson.

Samarbete med grannarna
Ett utbyggt höghastighetsnät kommer också få betydelser för ett ökat bostadsbyggande i staden som knappt har en tom lägenhet. I överenskommelsen står det att man ska bidra med 7 000 nya bostäder men här ingår också Kristianstad kommun som man arbetat med i förhandlingen och det är ett samarbete som man ämnar fortsätta med.
– Jag skulle vilja säga att jag sällan upplevt att relationerna varit så goda som de är i dag med Kristianstad. De har stått bakom oss i förhandlingen och våra tjänstemän har jobbat sida vid sida här, säger Lena Wallentheim.

Bengt-Arne Persson menar att man inte ser kommungränsen som ett hinder utan hänvisar till varandra vid företagsetableringar och försöker hitta samverkansformer. Man har bland annat gemensamma bibliotek där man kan låna i Hässleholm och lämna i Kristianstad.
– Eller titta på kommungränserna när det gäller fiber till exempel, gräver Hässleholm på ett område där det ligger en by på andra sidan gränsen i Kristianstads kommun, då ska de inte behöva gräva tre mil för att komma dit om vi behöver gräva 300 meter, hur kan vi hitta lösningar där till exempel, säger Bengt-Arne Persson.

Arbetsplatser på ingång
Så bostäder och infrastruktur har, åtminstone på planeringsstadiet, goda utsikter och även om de militära arbetsplatserna försvunnit så ser det lovande ut arbetsmarknaden också. Stadens största arbetsgivare, vid sidan av kommunen, är Bergendahls som nu bygger en ny citygross som också ska vara utbildningscentra vilket kommer innebära en hel del inpendling. Sedan finns ett beslut i Region Skåne som ska satsa 1,2 miljarder på en verkstadsdepå i kommunen som ska serva Öresundståg och på sikt även Pågatåg, och Biltema är på gång med en etablering.
– Med allt detta vet vi att vi inom 3-4 år har vi mellan 400-500 nya jobb i kommunen. Det är väldigt förmånligt att ha den vetskapen, och vi ser gärna att de nya arbetarna flyttar hit också, säger Bengt-Arne Persson.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.