Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Graffiti ska lyfta Humlegården i Solna

Publicerad: 29 April 2016, 14:18

sprayfärgen Shora Dehnavi använder är miljöcertifierad.

Foto: Mattias Fröjd.

Två av Humlegårdens grå betongväggar i Solna Strand har nu dekorerats av graffitikonstnären Shora Dehnavi. En pusselbit i arbetet med att göra området attraktivare.


– Vi vill omvandla Solna Strand till en stadsmiljö och då är ett sådant här inslag en pusselbit som höjer imagen och attraktiviteten i området. Tillsammans med restauranger och andra satsningar så tror vi på ett högre värde i stort, över tid kan det ge högre hyror och lägre vakanser för att vi tillför lite oväntade inslag i stadsmiljön, säger David Johansson, fastighetschef på Humlegården.

Konstverken är alldeles nya, och inte helt färdiga, men de reaktioner man fått hittills är positiva, menar David Johansson.
– Det är kanske en liten chansning från vår sida men jag har svårt att tro att någon kommer misstycka och de grå betongväggarna tror jag ingen kommer att sakna. När jag såg Shoras tidigare verk så kände jag direkt att det skulle passa perfekt, just krocken med fyrkantig 60-tals arkitektur och graffitikonsten är häftig.

Graffiti_Solna Strandväg

Målning på Solna Strandväg.

Graffitikonstnären Shora Dehnavi har tidigare dekorerat ett trapphus på Hotell Hilton Slussen samt målat en vägg i södra Stockholm för att promota Justin Biebers hit “What do you mean?”. Dessutom är hon ordförande i svenska graffitisällskapet. Hon berättar att det varit lärorik upplevelse att täcka de 250 kvadratmeter betong som uppgiften gällde. Vädret är ju en faktor som innebär att det gäller att passa på medan solen är framme, men kroppen klarar inte riktigt av att rolla 12 timmar ena dagen för att spraya 12 timmar nästa. Men hon framhåller att det varit väldigt roligt.

Shora Dehnavi

Shora Dehnavi

Hittills har jobben mest handlat om företag som vill pröva på, som event, men det har ännu inte blivit så många permanenta verk. Men nu har Stockholm släppt nolltoleransen mot Graffiti vilket kommer underlätta och Shora håller tummarna för att det ska bli mer, framförallt behöver fler förstå vad det handlar om.
– Man måste nog få se lite positiva exempel, man har en egen bild av vad man själv anser är graffiti. Det kan också vara så att folk inte förstår verken och känner sig exkluderade men jag gör exempelvis inte klassisk graffiti, det finns inte en bokstav i mina målningar, vilket kanske gör det mer lättillgängligt, säger Shora Dehnavi.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.