Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Framtidsstad eller avgashål?

Publicerad: 9 Juni 2010, 22:00

Framtidsstad eller avgashål? Förbifart Stockholm är samhällsekonomiskt lönsam, trots att de långsiktiga effekterna på arbets- och bostadsmarknaderna inte finns med i kalkylen. Hur dessa marknader utvecklas när stockholmsregionen växer kommer att avgöra om Stockholm blir en framtidsstad eller ett avgashål. Christer Jansson VD Fastighetsägarna Stockholm Tomas Ernhagen Chefekonom Fastighetsägarna Stockholm


Framtidsstad eller avgashål?

Förbifart Stockholm är samhällsekonomiskt lönsam, trots att de långsiktiga effekterna på arbets- och bostadsmarknaderna inte finns med i kalkylen. Hur dessa marknader utvecklas när stockholmsregionen växer kommer att avgöra om Stockholm blir en framtidsstad eller ett avgashål.

För varje investerad krona tjänar samhället en krona och trettio öre. Så lyder beskedet på sista raden i Vägverkets samhällsekonomiska kalkyl för Förbifart Stockholm. Det är ingen dålig utdelning. Men det bästa är att utdelningen kommer att bli mycket större än så. Vägverkets kalkyl tar nämligen bara hänsyn till effekter som det är enkelt att sätta en prislapp på. Det handlar alltså om sådant som investeringskostnader, restider, reskostnader, trafiksäkerhet etcetera. Saker som är svåra att fånga upp i enkla beräkningar lämnas utanför. Och det är inte småsaker. En del, däribland undertecknade, hävdar att det som inte tas med i kalkylen är just det som samhället kommer att tjäna mest på. Det gäller sådant som utbyggnad och omlokalisering av bostäder och arbetsplatser, ökade skatteintäkter till följd av ökad inflyttning och sysselsättning. Kalkylen tar inte heller hänsyn till kostnaden för den kraftiga ökning av trafikträngsel som blir följden om inte Förbifarten byggs. Därmed tar kalkylen inte hänsyn till den viktigaste frågan: Stockholms framtid.

De flesta prognoser tyder på att Stockholmsregionens befolkning kommer att öka med ett Göteborg under den kommande 20-årsperioden. På något sätt ska alla dessa människor bo och jobba i Stockholmsregionen. För miljöns skull är det oerhört viktigt var denna verksamhet ska ske. Utan en ordentligt utbyggt infrastruktur, där Förbifarten bara utgör en komponent, kommer nuvarande bostads- och jobbmönster att förstärkas. Folk kommer med andra ord att bo söder om staden och arbeta norr om den. Trafiktrycket på Essingeleden och på vägarna genom innerstaden kommer att bli enormt. Livet blir odrägligt, inte bara för de som sitter fast i långa bilköer, utan för alla som vistas och bor längs gatorna i innerstaden. Miljön försämras kraftigt och regionen förlorar sakta men säkert sin dragningskraft på folk och företag. Stockholm blir ett människofientligt avgashål som kommer att lysa med sin frånvaro i rankinglistorna över attraktiva framtidsregioner.

Men så behöver det inte bli. Fortsätt på den inslagna vägen i enlighet med den cederschiöldska planen för utbyggnad av vägar och kollektivtrafik. Då kommer alla de som flyttar till Stockholm på grund av regionens utbud av jobb, kultur, butiker, restauranger och, inte minst, den goda miljön att slippa ödsla bort sina liv i bilköer. Med en fungerande infrastruktur kan den nuvarande ravinen mellan regionens södra och norra delar överbryggas. Nya stadsområden kan växa fram med attraktiva bostäder och arbetsplatser. Och Stockholm kan fortsätta att växa på ett positivt sätt och klättra på listorna över attraktiva regioner. Tyvärr, finns inte denna ”lilla” effekt med i de samhällsekonomiska kalkylerna. Det gör inte heller kostnaden för den mindre positiva utvecklingen som beskrevs ovan. Prislapp eller inte, valet är tydligt: framtidsstad eller avgashål. Det borde vara ett enkelt val.

Christer Jansson

VD

Fastighetsägarna Stockholm

Tomas Ernhagen

Chefekonom

Fastighetsägarna Stockholm

Christer Jansson & Thomas Erseus

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.