Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Eurobarometerundersökning

Publicerad: 29 Augusti 2010, 22:00

Majoritet vill se starkare ekonomisk styrning i EU Enligt en Eurobarometerundersökning som gjordes under våren 2010 vill en tydlig majoritet, 75 procent av EU-medborgarna, se stärkt ekonomisk styrning i EU och ser EU som avgörande för den ekonomiska krisens lösning…


Källa: Pressmeddelande Europeiska kommissionen, 2010-08-27

Majoritet vill se starkare ekonomisk styrning i EU

Enligt en Eurobarometerundersökning som gjordes under våren 2010 vill en tydlig majoritet, 75 procent av EU-medborgarna, se stärkt ekonomisk styrning i EU och ser EU som avgörande för den ekonomiska krisens lösning.

Under krisen oroar sig européerna främst för det rådande ekonomiska läget (40 procent, oförändrat sedan hösten 2009), arbetslöshet (48 procent, -3 procentenheter) och stigande priser (20 procent, +1 procentenhet). Krisen påverkade också medborgarnas uppfattning om EU: 40 procent av européerna associerar EU med euron (+3 procentenheter), 45 procent med frihet att resa, studera och arbeta var som helst i EU (-1 procentenhet) och 24 procent med fred (-4 procentenheter).

Förtroendet för EU att bekämpa krisen var störst i Belgien, Polen och Cypern. Medborgarna i Sverige, Storbritannien och Rumänien anser däremot att den egna regeringen är mest lämpad att verkningsfullt bekämpa krisen. Allt fler européer anser att det varken är USA eller G20 utan EU som är mest lämpad att bekämpa krisen. Resultaten från Eurobarometern visar även att medborgarna förväntar sig allt mer av EU.

Svenskarna är dock osäkra på hur den ekonomiska återhämtningen bäst bör uppmuntras: 85 procent anser att åtgärder för att minska nationella budgetunderskott och statsskulder inte kan skjutas upp. Andra länder som delar den åsikten är Ungern, Tyskland, Belgien och Grekland.

Redaktionen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.