Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Debatt: Högkostnadståg löser inte bostadsproblemen

Publicerad: 2 September 2019, 06:57

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms handelskammare.

Foto: Stephanie Wiegner.

Regeringen och de partier som yrkat på nya höghastighetsbanor behöver tänka om, skriver Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare.


Ämnen i artikeln:

Andreas HatzigeorgiouStockholms Handelskammare

Ett tillräckligt högt bostadsbyggande är avgörande för vår tillväxt och framtida välstånd. Inte minst unga människor behöver kunna flytta dit jobben finns, där de växande företagen letar kompetens. Ändå har bostadsbyggandet minskat påtagligt. Mellan fjärde kvartalet 2017 och fjärde kvartalet 2018 minskade antalet påbörjade bostäder i Sverige med 20 procent. I Stockholms är inbromsningen drygt 50 procent under samma tidsperiod.

Bostadsmarknaden måste bli bättre, det råder det ingen tvekan om. Men det finns andra smarta sätt att få till fler bostäder där de behövs. Infrastruktur kan exempelvis vara ett utmärkt sätt att få till fler bostäder. Det har utbyggnationen av spårtrafiken i flera av landets storstadsregioner påvisat, särskilt Stockholms tunnelbana. Infrastruktur och bostäder är beroende av varandra. Utan goda förbindelser byggs det sällan bostäder och utan bostäder eller arbetsplatser minskar behovet av vägar eller spår. När ett område får bättre möjligheter till pendling ökar ofta markvärdet och bostäder byggs. Problemet är när ny infrastruktur med oklara nyttor motiveras med att det skulle generera tusentals nya bostäder när så inte är fallet. Ett bekymmersamt fall av detta är de föreslagna höghastighetsbanorna som regeringen och dess samarbetspartier vill bygga.

Bostadsnyttor saknas
Stockholms Handelskammare har nyligen påvisat i en analys att höghastighetsbanorna inte motiverar den enorma prislappen om minst 230 miljarder kronor. Tågen, som bara skulle gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, kapar inte restiderna avsevärt. Troligen skulle det behövas hela 25–30 år för projektet att kompensera de utsläpp som själva byggnationen medför.
Projektet saknar förutom tydliga tillväxt- och klimatnyttor även påtagliga bostadsnyttor.

När höghastighetsbanorna förhandlades fram lovade berörda kommuner att bygga 100 000 nya bostäder. Till saken hör att kommunerna i utbyte skulle få en station längs de nya banorna. Det finns dock en betydande risk att många av de utlovade bostäderna inte blir av. Sverigeförhandlingens beräkningar bygger på hur många hus som rent fysiskt får plats i de stationsnära lägena och inte hur många som faktiskt vill bo där. Utredningen gjorde inte en tillräcklig analys av efterfrågan. Det kan vara så att det var bostäder som hade behövts byggas i kommunerna ändå, men om så inte är fallet kan förhandlingsmodellen implodera.

Marknaden bygger för lönsamhet
Kommersiella aktörer verkar på en marknad och bygger där de tror att de kan sälja. Om efterfrågan på bostäder är otillräcklig kommer nya markanvisningar inte medföra fler bostäder. Finns det inga köpare kommer bostadsproduktionen ganska snabbt att stanna av.

Forskningen visar att människor helst vill bo nära sina arbeten. Därför tenderar områden med god möjlighet till regionalpendling att vara dyrare. Den som ska köpa en bostad prioriterar kort restid till jobbet – inte till andra sidan landet. De flesta av oss kan nog applicera logiken på den egna vardagen. Vi vill bo där vardagspusslet fungerar. Därför har regional infrastruktur mycket större effekter på bostadsbyggande än dyra långdistanståg.

Dags att tänka om
Regeringen och de partier som yrkat på nya höghastighetsbanor behöver tänka om. I flera delar av Sverige väntar infrastruktursatsningar som skulle kunna medföra många nya bostäder men som kommer att behöva stå tillbaka till förmån för höghastighetsbanorna.

Satsa resurser där de gör störst nytta för såväl jobb, klimat och människors vardag.

Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.