Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

De vann idétävlingen CityZen Jam

Publicerad: 29 Augusti 2019, 12:01

Det vinnande laget på CityZen Jam.

Foto: Almog Halili på Ladda Productions AB

Vinnarna i den kreativa idétävlingen för nya Hagastaden är korade. ”Det här tror vi saknas i Stockholm som helhet”, säger Björn Edlund från Atrium Ljungberg, en av personerna i vinnarlaget, om idén som tog hem förstapris.


Ämnen i artikeln:

Atrium LjungbergHSBVectura FastigheterCastellum

Vinnarna i den kreativa idétävlingen för nya Hagastaden är korade. ”Det här tror vi saknas i Stockholm som helhet”, säger Björn Edlund från Atrium Ljungberg, en av personerna i vinnarlaget, om idén som tog hem förstapris.

Ett modern lärohögkvarter i stil med Nobelcenter, fast för målgruppen 12-17 år. Med den idén vann Björn Edlunds lag förstapriset i CityZen Jam som gick av stapeln i Wenner-Gren Center på onsdagskvällen.

Laget bestod av flera tunga namn i branschen och uppgiften de hade att lösa var att komma på ett förslag på någonting som kan göra Hagastaden till en mer levande, intressant och hälsosam plats att vara på för personer i åldern 12-17 år.

– Vi föreslog en typ av lärcentrum. Det är sällan man presenterar faktamaterial och ny forskning på ett sätt att det blir intressant för den här gruppen och vi tror att det behövs, säger Björn Edlund till Fastighetsnytt.

HBTQ och veganism
Enligt vinnarlaget bör lärocentret erbjuda föreläsningar och debatter och tillhandahålla faktamaterial och forskning – allt anpassat för den specifika målgruppen. Exempel på ämnen att belysa var hbtq, veganism och psykisk ohälsa presenterade utifrån forskning, samhälle och politik

– Det skulle kunna bli en viktig arena för att föra ut rön och få tillbaka feedback från unga, säger Björn Edlund.

CityZen Jam står Stockholm Science City, Stockholms stad, Castellum, HSB, Vectura och Atrium Ljungberg.

Möjligt att genomföra
Enligt Björn Edlund är det inte alls omöjligt att idén kan komma att genomföras. Allt hänger på om tillräckligt många bolag och andra aktörer vill vara med och finansiera den. Själva segern i CityZen Jam innebär inga löften om genomförande.

– Vi tänker att det här lärocentret ska drivas i stiftelseform. Det borde finnas flera aktörer som skulle vilja vara en del av det här, säger Björn Edlund.

Hann ni tänka något på själva byggnaden?

– Vi fokuserade på innehållet men vi enades om att även lokalen i sig bör vara utformad så att den inspirerar målgruppen, säger Björn Edlund.

Mikaela Rapp, affärsutvecklare på Stockholms Science City och en av personerna som höll i arrangemanget på plats, är mycket nöjd med tävlingen.

– Ett fyrtiotal personer ville vara med och vi fick sålla lite för att få en bra blandning. Vi hade deltagare som var allt från arkitekter och konstnärer till fastighetsägare, studenter och boende i Hagastaden, säger hon till Fastighetsnytt.

Vinnarna valdes ut i hård konkurrens.

– Det fanns komponenter i alla bidrag som var bra. Det blev en väldigt lyckad tävling, säger hon.

Flera kriterier
Kriterierna originalitet, koppling till hälsa och välbefinnande, anpassning till gruppens tilldelade ålderskategori, presentation och genomförbarhet låg till grund för juryns arbete med att kora en vinnare.

– Hälsa är både en individ- och samhällsfråga. CityZen Jam ger stadens invånare och de aktörer som bygger staden en möjlighet att tillsammans skapa lösningar för den hälsosamma staden. Jag är övertygad om att det här sättet att arbeta går att tillämpa även på andra platser och fokusområden, säger Mikaela Rapp.

FAKTA/Det vinnande laget på CityZen Jam
Björn Edlund, Atrium Ljungberg, affärsutvecklare
Jonas Levin, planarkitekt, Upplands-Bro kommun
Ernesto Diaz, Boodla, agricultural engineer
Per Hasselberg, konstnär och direktör på Konstfrämjandet Julia Reibring, dataanlytiker på Klarna.

Andreas Jennische

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.