Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Botkyrka satsar på upplevelseindustri

Publicerad: 3 November 2010, 23:00

Botkyrka satsar på upplevelseindustri När Botkyrka kommun valde att satsa på upplevelseindustri fanns två syften. Dels ville man skapa ekonomisk tillväxt, dels ville man förbättra kommunens image och skapa en positiv social utveckling. I förgrunden för satsningen står Subtopia som ska fungera som en inkubator och på så vis främja kreativt entreprenörskap…


Botkyrka satsar på upplevelseindustri

När Botkyrka kommun valde att satsa på upplevelseindustri fanns två syften. Dels ville man skapa ekonomisk tillväxt, dels ville man förbättra kommunens image och skapa en positiv social utveckling. I förgrunden för satsningen står Subtopia som ska fungera som en inkubator och på så vis främja kreativt entreprenörskap.

Subtopia ingår i det kommunala bolaget Upplev Botkyrka AB som ägs till fullo av kommunen. Med en stab på 25-30 personer och en yta på 14 000 kvadratmeter, drivs verksamheten som går ut på att främja kreativt entreprenörskap. Verksamheten slog upp portarna 2002 efter ett par år av omfattande renoveringar av de tidigare näst intill förfallna byggnaderna. Idag är verksamheten och platsen väletablerad, framförallt i kultursektorn, scenvärlden, regionalt och i vissa delar av näringslivet. För den stora massan är dock platsen fortfarande något av ett oupptäckt äventyr.

Förenar kultur och näringsliv

I lokalerna som består av ett antal separata sekelskiftesbyggnader ryms ett 50-tal aktörer. Idén är att vara en mötesplats för entreprenörer inom två olika fokusområden där det ena är cirkus varieté och gatuperformance och det andra film och media.

– Men vi vill heller inte begränsa oss eftersom vår styrka ligger i vår flexibilitet. Kommer någon med en bra idé så är vi öppna, säger Karin Lekberg, chef för Subtopia.

Arbetsmodellen går ut på att förena de fyra sektorerna kultur, näringsliv, utbildning och forskning samt socialt engagemang för att skapa en positiv utveckling i området.

Subtopia fungerar som en inkubator för dem som vill förverkliga sin idé, starta upp en ny verksamhet och få den ekonomiskt bärande.

– Det finns så många bra idéer och så mycket skaparkraft som förspills genom att människor inte vet hur de ska gå till väga, vi kan hjälpa till med coachning och se till att folk får rätt hjälp genom vårt enorma nätverk av kontakter, säger Karin Lekberg.

Cirkus Cirkör tränar i Subtopias lokaler

Visar på kreativ kommun

Pernilla Hellman, kulturchef på Botkyrka kommun, tycker att Subtopia är en viktig platsmarkör som förstärker bilden av Botkyrka och visar på att det är en kreativ kommun.

– Det handlar om att våga satsa på icketraditionella, oprövade kort. Subtopia har möjligheten att vara den förlängda armen som når ut till ungdomar och gatans nya kultur, säger Pernilla Hellman.

Text och Foto:  Matilda Lann

Texten är ett utdrag ur artikeln ” Kreativ platsmarkör ska lyfta Botkyrka” som finns att läsa i Fastighetsnytt nummer 5 2010 som utkommer fredag 5 november.

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.