Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Biljana Bozic

Publicerad: 29 Maj 2008, 22:00

Nyckelord: Detaljhandel, fonder Starkare köpkraft ger köpcentrumboom i Ryssland Ryssland har i snitt endast 23 kvm köpcentrumyta per 1000 invånare vilket kan jämföras med EU:s snitt på 176 kvm och i Stockholm så ligger siffran på över 800 kvm. Enligt en rapport från Jones Lang LaSalle så planeras 6,2 miljoner ny köpcentrumyta under 2008 och 2009. – De reala disponibla inkomsterna har ökat med mer än 70 procent de senaste fem åren och det har lett till en konsumtionsboom, säger Biljana Bozic, ansvarig för fastighetsinvesteringar hos East Capital…


Källa: Biljana Bozic

Starkare köpkraft ger köpcentrumboom i Ryssland

Ryssland har i snitt endast 23 kvm köpcentrumyta per 1000 invånare vilket kan jämföras med EU:s snitt på 176 kvm och i Stockholm så ligger siffran på över 800 kvm. Enligt en rapport från Jones Lang LaSalle så planeras 6,2 miljoner ny köpcentrumyta under 2008 och 2009.

– De reala disponibla inkomsterna har ökat med mer än 70 procent de senaste fem åren och det har lett till en konsumtionsboom, säger Biljana Bozic, ansvarig för fastighetsinvesteringar hos East Capital.

När kapitalförvaltaren East Capital nyligen lanserade en fastighetsfond, East Capital Russian Property Fund, så är det just i köpcentrum och handelsfastigheter man ska investera.

– Ekonomin i Ryssland är väldigt stark och olja och gasintäkterna som landet får in kommer också den vanlige ryssen till del vilket har gjort att de reala disponibla inkomsterna har ökat med mer än 70 procent de senaste fem åren och det har lett till en konsumtionsboom. Detaljhandelsomsättningen har mer än dubblerats på tre års tid. Sen finns det även goda förutsättningar för kontor, logistik och andra typer av fastigheter men vi har valt att nischa oss och göra det väldigt tydligt och enkelt för marknaden genom att i den här fonden rikta in oss på köpcentrum och detaljhandelsfastigheter i Ryssland, Ukraina och Kazakstan, säger Biljana Bozic.

Expanderande detaljhandel

– Tidigare fanns inte professionell detaljhandel eller köpcentrum ute i regionerna, all handeln skedde vanligtvis på marknader utomhus. Nu är inte bara de ryska detaljhandelsföretagen där utan även de internationella detaljhandelsföretagen i köpcentrum eller handelsplatser. Tittar man på stora internationella detaljister såsom Ikea, Auchan, Metro, OBI, mfl så är det många av dem som har flest butiker utanför Moskva och även de flesta nya butiker som är på gång är belägna utanför Moskva så det är definitivt där det händer mest, säger Biljana Bozic.

Lokal närvaro

I rapporten Emerging trends, som genomförs av Urban Land Institute, kom Moskva i topp vad gäller investeringspotential även om Moskva tillhörde de städer med en hög riskfaktor.

– Marknaden är inte tillräckligt transparent, även om det blir bättre så innebär det fortfarande ett problem och en risk vid transaktioner och investeringar. Marknaden i Ryssland är väldigt heterogen så det är mycket viktigt att ha en lokal närvaro och förankring när man gör fastighetsinvesteringar. För oss innebär det att finnas på marknaden, resa mycket och träffa olika aktörer, säger Biljana Bozic.

Mattias Fröjd

© Fastighetsnytt Förlags AB

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.