Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Åtgärder för bättre framkomlighet i Stockholm

Publicerad: 5 December 2011, 23:00

Åtgärder för bättre framkomlighet i Stockholm När trafik- och renhållningsnämndens har sammanträde den 15 december kommer Stockholms stads trafikkontors förslag till ny framkomlighetsstrategi att tas upp. En innebörd blir att resor med kollektivtrafik och cykel samt förflyttning till fots ska underlättas…


Källa: Moderaterna.net, Trafikkontoret, SvD.se

Åtgärder för bättre framkomlighet i Stockholm

När trafik- och renhållningsnämndens har sammanträde den 15 december kommer Stockholms stads trafikkontors förslag till ny framkomlighetsstrategi att tas upp. En innebörd blir att resor med kollektivtrafik och cykel samt förflyttning till fots ska underlättas.

Strategin behandlar de framkomlighetsutmaningar som ett växande Stockholm innebär. En innebörd blir att resor med kollektivtrafik och cykel samt förflyttning till fots ska underlättas.

Enligt Ulla Hamilton (M), som är trafikborgarråd i Stockholms stad, innebär strategin ett samlat grepp kring det som hon ser som trafikkontorets huvuduppdrag, det vill säga att upprätthålla en god framkomlighet för stockholmarna och företagens leveranstrafik i arbetet och vardagen.

– Framkomlighetsstrategin betonar att det är framkomlighet för stockholmarna som är viktigast, inte framkomligheten för ett enskilt trafikslag. Min vision om god framkomlighet i Stockholm är att stockholmare och leveranser kommer fram dit de ska när de ska dit. Stockholms kraftiga befolkningstillväxt innebär att framkomlighetsstrategin är särskilt viktig, säger Ulla Hamilton.

I det förslag till framkomlighetsstrategi som skickades ut på remiss (Dnr T2008-310-02378) står bland annat att ”Den resandeökning som vi står inför kommer inte att kunna ske med biltrafik, utan kräver att fler ska kunna åka med kollektivtrafik, cykel och gång. Detta för att biltrafiken ska fungera för de resor som inte kan utföras på ett annat sätt, inte minst den lokala godsdistributionen”.

Enligt Svd.se kommer strategin att innebära högre parkeringsavgifter för privatpersoner, färre parkeringsplatser samt att staden på sikt ska arbeta med trängselavgifterna så att de blir högre.

Daniel Bergstrand

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.