Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

Aldrig varit viktigare att synas

Publicerad: 23 Mars 2012, 13:56

Lars Oxelheim

I den framtida kampen om investeringarna bör Sverige satsa på synlighet framför direkt strid.


Ämnen i artikeln:

Lars Oxelheim

Lars Oxelheim, professor vid Ekonomihögskolan i Lund och tillika verksam vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) i Stockholm, ser ett ekonomiskt vänteläge i ett Europa där en sjunkande efterfrågan kan leda till ökad spänning mellan länderna. I den framtida kampen om investeringarna tycker han att Sverige bör satsa på synlighet framför direkt strid.

Lars Oxelheim arbetar med att titta på företagens samspel med makroekonomin. Han anser att Sverige har haft en väldig tur under krisen. Vi har haft en ljusare makroekonomisk utveckling för svenska företag på grund av att företagen kunnat dra nytta av de stimuli som erbjudits i andra länder och fått stor draghjälp genom krisen. Men det finns anledning att vara orolig för exporten när åtstramningarna sätter in samtidigt som stora, expansiva ekonomier som Brasilien och Kina kan börja tappa fart. Faller efterfrågan drabbas Sverige.
                      – Vi har varit extremt gynnade av alla de infrastruktursatsningar som skett ohämmat i Kina och även Brasilien med nya vägar, järnvägar och gruvor som företag som Atlas Copco, Sandvik, ABB med flera dragit nytta av. Det är viktigt att inte dra en förhastad slutsats utan förstå att en hel del av framgången hos svenska företag beror på stimulipaketen runt om i världen. Jag tycker vår finansminister ger uttryck för full insikt om det sköra läget och finner hans avvaktande inställning väl motiverad, säger Lars Oxelheim.

Ökad protektionism

Ett annat orosmoment för svensk del, enligt Lars Oxelheim, är en ökad protektionism och nationalism vad gäller arbetstillfällen i Europa. När politikerna ska ut på valkampanj är förmågan att skapa jobb en central fråga och varje politiker kommer att utsättas för frestelsen att välja en nationalistisk väg framför den som EU-medborgare.  Kampen kommer att handla om att locka till sig investeringar och arbetstillfällen från närliggande länder, något som kan skapa spänning mellan länderna i Europa. Det kan handla om skräddarsydda paket med subventioner, skattefördelar och garantier till enskilda företag, något som Lars Oxelheim sett mycket av mellan staterna i USA.
– Sverige ska vara väldigt försiktigt att ge sig in i den här kampen och försöka locka till sig investeringar. När länderna med de stora budgeterna drar i gång så har vi pantsatt vår rätt att hävda att de gör fel.

Viktigt att synas
I stället för att ge sig in i kampen om arbetstillfällena anser Lars Oxelheim att Sverige måste satsa på att marknadsföra sig bättre som ett lämpligt land att investera i. I kampen om jobben måste ett litet land i periferin satsa allt på att synas. Han anser då att det är en illa vald tidpunkt att krympa ner antalet ambassader eller att införliva Invest Sweden med Exportrådet.
– Även om vi inte ger oss in i den smutsiga kampen om jobben så måste vi maximera vår visibilitet så att man ser att Sverige är ett bra investeringsland. Vi är just nu i ett kritiskt skede i kampen om investeringarna i Europa. Sverige måste snabbt ta ställning till hur man skall positionera sig i det strategiska kriget kring dessa investeringar och arbetstillfällena de genererar, säger Lars Oxelheim.

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

Lars Oxelheim

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.